Mistä löydän tietoa raskausajan mielenterveyshäiriöistä?

Kysytty

Mistä löydän tietoa raskausajan mielenterveyshäiriöistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjastosta löytyy Aino-aineistotietokannasta www.turku.fi/aino
aiheesta asiasanoilla ”raskaus” ja ”masennus” muutamia teoksia, esimerkiksi Väisänen, Leena: Raskaus muuttaa naisen mieltä ja maailmaa (2001) ja Nicolson, Paula: Post-natal depression: psychology, science and the transition to motherhood (1998). Myös Anna-Leena Härkösen omaelämäkerrallinen kirja Heikosti positiivinen (2001) käsittelee asiaa.

Turun kaupunginkirjaston käsikirjastossa voit kirjaston koneilla tehdä hakuja Aleksi-artikkelitietokannasta.
Etsittäessä hakusanoilla ”raskaus” ja ”mielenterveyshäiriöt” löytyy mm. artikkelit Tuula De Rita: "Raskaus herkistää ja hämmentää : elämysmatka vailla paluulippua" (Vauva 2002, nro 4, s. 30-33) ja Tuija Manneri: "Yhdeksän kuukautta tunteiden aallokossa" (Kaks'plus 2002, nro 5, s. 56-59).

Lisää aiheeseen liittyvää kirjallisuutta voit etsiä esim. Turun yliopiston Volter-tietokannasta https://volter.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=l…
Hakusanoilla ”raskaus” ja ”mielenterveyshäiriöt” löytyy mm. Kaija Eerolan väitöskirja Mielenterveyden häiriöt ensisynnyttäjillä: prospektiivinen tutkimus häiriöiden esiintyvyydestä ja riskitekijöistä sekä sosiaalisesta tuesta (Turun yliopisto 1999) ja Mäki, Tiina: Raskaus- ja lapsivuodeajan masennuksen ennaltaehkäisy ja varhainen tunnistaminen (Vantaa 1996).