Minua kiinnostaisi lukea suomalaisten kirjoittamaa kaunokirjallisuutta psykologisista aiheista, kuten esimerkiksi syömishäiriöistä, tai sitten vakavista…

Kysytty

Hei! Minua kiinnostaisi lukea suomalaisten kirjoittamaa kaunokirjallisuutta psykologisista aiheista, kuten esimerkiksi syömishäiriöistä, tai sitten vakavista sairauksista, kuten syövästä. Voisitko suositella minulle joitain kirjailijoita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä vinkkejä aiheisiin liittyvästä kaunokirjallisuudesta.

Syömishäiriöistä:
Lassila, Anna: Popcornprinsessa (Otava, 1998)
Oksanen, Sofi: Stalinin lehmät (WSOY, 2003)
Poutanen, Kira: Ihana meri (Otava, 2001)
Repo, Niina: Pimeä huone (WSOY, 1993)
Saarela, Sara: Mun on pakko (Aikamedia, 2011)

Syöpäsairauksista:
Ala-Harja, Riikka: Maihinnousu (Like, 2012)
Kuronen, Kirsti: Ammeiden aika (Robustos, 2013)
Lundán, Reko: Viikkoja, kuukausia (WSOY, 2006)
Repo, Niina: Arpi (WSOY, 2008)
Rönkkö, Markku: Lounge (Like, 2010)
Save, Laura: Paljain jaloin (WSOY, 2013)

Muista aiheista:
Hanhisuanto, Kari: Hiekkalinna (Myllylahti, 2010) (masennus)
Hietamies, Eve: Puolinainen (tahaton lapsettomuus, masennus)
Härkönen, Anna-Leena: Loppuunkäsitelty (Otava, 2005) (läheisen itsemurha)
Pystynen, Tiina: Häpeähäkki (WSOY, 2000) (psykoterapia)
Raevaara, Tiina: Laukaisu (Paasilinna, 2014) (perhesurmat)
Storgård, Päivi: Keinulaudalla (Schildts & Söderström, 2013)(kaksisuuntainen mielialahäiriö)
Vaara, Sarianna: Huomenkellotyttö (Like, 2013) (skitsofrenia)