Löytyisikö masennusta, vaihdevuosia, eläkkeellä oloa, espanjassa asumista käsittelevää kaunokirjallisuutta?

Kysytty

Hei, löytyisikö masennusta, vaihdevuosia, eläkkeellä oloa, espanjassa asumista käsittelevää kaunokirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Masennuksesta on osana monia kirjoja mm. Katariina Vuori: Pula-ajalla,
Petteri Hakkarainen: Psykiatri Käävän vaimoharhat sekä Taina Haahti: Koeaika teoksia.

Vaihdevuosien ongelmia ratkotaan esim. kirjoissa Renate Dorrestein:Pojallani on seksielämä ja mina luen äidille Punahilkkaa, Nancy Thayerin Kuumien aaltojen kerho-kirjat sekä Cecilia Hagen: tyttökullat kukkeimmillaan

Ikääntyminen ja eläkkeellä olo on aiheena esimerkiksi Eeva-Liisa Herojan novellikokoelmissa: Jos tulen vanhaksi, ostan itselleni hatun 1 & 2 tai Anne Tylerin kirjassa Nooan kompassi.

Espanjassa asumisesta en löytänyt kaunokirjallisuutta, mutta elämäkerroista osui silmiin Antti Kariston toimittama Suomalaiselämää Espanjassa.
Elämänkerta-hyllyyn voisi olla silmäilyn arvoinen. Esim. Maija Asunta-Johnstonin Onnellisen naisen vuosi kertoo päiväkirjamaisesti kesäasunnosta Unkarissa.