Otsikko
Miten virallinen kieli ja de facto virallinen kieli eroavat toisistaan?

Kysytty

Suomen viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi. Esim. Yhdysvalloissa ei ole kuitenkaan virallista kieltä, mutta englanti on siellä virallinen kieli de facto. Miten se käytännössä eroaa siitä, että onko virallista kieltä vai ei?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansalliskielet suomi ja ruotsi ovat laissa määritellyt, de jure. Kenellä tahansa henkilöllä on siis oltava mahdollisuus käyttää näitä kieliä viranomaisten kanssa asioidessa.

Yhdysvalloissa englannin de facto -status tarkoittaa sitä, että käytännössä kaikki viralliset asiat hoidetaan englanniksi ilman, että siitä on sen erityisemmin laissa määrätty. Osavaltiot voivat kuitenkin itse päättää millä kaikilla kielillä tällaiset viralliset palvelut, esimerkiksi autokoulut, tarjotaan.

Sanakirjan määritelmä virallisesta kielestä:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/official-language?

Kielilaki 423/2003 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030423#L1P1