Mistä löydän Nils-Aslak Valkeapään runon Aurinko, isäni suomeksi?

Kysytty

Mistä löydän Nils-Aslak Valkeapään runon Aurinko, isäni suomeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nils-Aslak Valkeapään "Beaivi,ahcazan" (Kautokeino 1989) on lyriikkakuvateos, jonka runot Pekka Sammallahti on kääntänyt suomeksi. Suomennos, 134-sivuinen "Aurinko, isäni" on ilmestynyt 1992 (ISBN 82 90625 15 4). Teos on kokonaisuus, jonka runoja ei ole otsikoitu vaan numeroitu. Tokanajosta kertovat runot 272 ja 273 on jätetty saamen kieliseksi, jotta ne eläisivät.

3 ääntä

Kommentit

Jatkokysymys: alkuteos kuvineen on siis julkaistu vain saameksi? Muuta en löydä.