Mistä laulu kirjasta löytyy sellainen laulu jonka ensimmäinen säkeistö on "kun saapui gaabriel luo neitsyen. Hän hohti niin kuin lumi valkoinen. Oi terve…

Kysytty

hei!
Mistä laulu kirjasta löytyy sellainen laulu jonka ensimmäinen säkeistö on
"kun saapui gaabriel luo neitsyen.
Hän hohti niin kuin lumi valkoinen.
Oi terve armon saanut nöyrä maria!
Soi Jumalalle kiitos, Kunnia"
Laulu on joululaulu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulu on ilmeisesti nimeltään Gabrielin viesti, joka alkaa: "Kun saapui Gabriel luo neitsyen". Suomenkieliset sanat on kirjoittanut Niilo Rauhala. Yleisradion Fono-tietokannan mukaan laulu on baskilainen kansansävelmä. En löytänyt sellaista nuottia, jossa olisi suomenkieliset sanat mukana, mutta englanninkielisillä nimillä Gabriel's message ja The angel Gabriel nuotteja löytyy useita, esim. kuoronuotit University carol book ja Christmas a cappella. Voit tarkistaa nuottien saatavuuden kotikuntasi kirjaston tietokannasta. Jos omassa kirjastossasi ei nuottia ole, voit tilata nuotin kaukolainaksi. Laulu on kyllä levytetty suomeksi, joten suomenkieliset sanat voi kuunnella levyltä. Esimerkiksi Joose Vähäsöyringin uudella joululevyllä Betlehem laulu on suomeksi esitettynä.

13 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Koko suomennos Joose Vähäsöyringin levyltä poimittuna:

Kun saapuu Gabriel luo neitsyen
hän hohti niin kuin lumi valkoinen
Oi terve, armon saanut nöyrä Maria
Soi Jumalalle kiitos, kunnia

Saat tulla siunatuksi äidiksi
ja olla ylistetty alati
on lapsi Immanuel, poika korkeimman
Soi Jumalalle kiitos, kunnia

Niin lausui nöyrin mielin Maria
Nyt käyköön niin kuin tahtoo Jumala
Vain häntä ylistää ja kiittää sieluni
Soi Jumalalle kiitos, kunnia

Niin syntyi lapsi jouluaamuna
Hän Kristus Betlehemin tallissa
Ja kristikunta kiittää kautta aikojen
Soi Jumalalle kiitos, kunnia