Onko teillä tietoa; mitähän tarkoittaa Me käymme joulun viettohon-joululaulun yksi lause "laps hankeen hukkuu, unhoittuu"?

Kysytty

Onko teillä tietoa; mitähän tarkoittaa Me käymme joulun viettohon-joululaulun yksi lause "laps hankeen hukkuu, unhoittuu"?

Vastaus

Vastattu

"Laps hankeen hukkuu unhoittuu" liittyy joulun vieton alkuperäiseen syyhyn eli Jeesus-lapsen syntymään.

Kaikki ulkoinen jouluun liittyvä (ruoka, lahjat, koristeet, läheiset ihmiset ym.) ovat pääasia eikä enää muistetakaan juhlan alkuperäistä syytä.

Kyseisellä kielikuvalla ilmaistaan, että Jeesus-lapsi unohtuu helposti kokonaan jouluna.

10 ääntä

Kommentit

Juu, kyllä, sanoma on tämä. Mutta eikös olisi jo aika korjata tuo vuosi vuodelta toistuva, varmaan kaikkiin laulukirjoihinkin painettu, karmea, väärin kuultu lause?
Lapsi EI HUKU hankeen. Laulussa lauletaan unohdetusta, nukkuvasta Jeesus-lapsesta:
"Lapshan, ken nukkuu, unhoittuu..." Laulettuna on helppo venyttää sanat ja tulkita korvakuulolta sanat väärin.