Säveltäjä ja sanoittaja Lennonin kappaleen merry christmas Happy newyear

Kysytty

Säveltäjä ja sanoittaja Lennonin kappaleen merry christmas Happy newyear

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymäsi kappale lienee nimeltään Happy Xmas (War Is Over), jonka sanat kuuluvat:

A very merry Christmas
And a happy new year,
Let's hope it's a good one
Without any fear

Single julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1971. Alkuperäisen kappaleen esittäjät ovat singlen kannen mukaan: John & Yoko sekä The Plastic Ono Band.

Englanninkielisen Wikipedia-artikkelin mukaan kappaleen tekijöiksi on merkitty John Lennon ja Yoko Ono. (Tosin artikkeli kertoo, että Lennonin vaimon Onon rooli kappaleen teossa on epävarma. (ks. artikkelin Recording-otsikko)) Tuottajana on Lennonin ja Onon lisäksi toiminut Phil Spector.

Artikkelin mukaan kappaleessa on useita elementtejä ja samankaltaisuuksia toisten kappaleiden kanssa (ks. artikkelin Composition-otsikko): esimerkiksi biisin melodinen rakenne ja soinnutus muistuttavat englantilaista Skewball-kansanlaulua. Erityisen paljon sen säkeistöissä on samaa Peter, Paul & Mary -yhtyeen Skewball-version kanssa, joka on nimeltään Stewball (1963).