Mistä lastenlaulukirjasta löytyisi tuutulaulun sanat "Joka ilta kun lamput sammuu ja saapuu oikea yö?..." Se on Tapio Rautavaaran laulama ja sanoittamakin…

Kysytty

Mistä lastenlaulukirjasta löytyisi tuutulaulun sanat "Joka ilta kun
lamput sammuu ja saapuu oikea yö?..." Se on Tapio Rautavaaran
laulama ja sanoittamakin ehkä.
Löytyisikö teos Kallion kirjastosta? Tai voisinko jopa saada
sanoituksen meilinä??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Tapio Rautavaaran sävellys P. Mustapään runoon
Sininen uni. Se löytyy tällä nimellä useistakin nuottikirjoista,
joiden saatavuuden voit tarkastaa Plussa-tietokannasta (esim. Suuri
toivelaulukirja 4). Poikkeuksellisesti lähetän tässä myös laulun tekstin:
Joka ilta kun lamppu sammuu ja saapuu oikea yö, / niin Nukku-Matti
nousee ja ovehen hiljaa lyö. / On sillä uniset tossut / ja niillä
se sipsuttaa, / se hiipii ovesta sisään ja hyppää kaapin taa. //
Ja sillä on uninen lakki / ja sininen, uninen vyö / ja unista
jäätelön palaa / se pienillä hampailla syö / ja sillä on sininen
auto / ja se auto hyrrää näin: / surrur, surrur ja lähtee / unen
sinistä maata päin. // Ja pieni sateenvarjo / on aivan kallellaan /
ja sinistä unien kirjaa / se kantaa kainalossaan / ja unien sinimaahan / se lapset autolla vie. Surrur, surrur ja sinne / on sininen, uninen tie. // Ja siellä on kultainen metsä / ja metsässä
kultainen puu / ja unien sinilintu / ja linnulla kultainen suu / ja se unien sinilintu / se lapsia tuudittaa, / se laulaa unisen laulun, / la la lal la la lal lal laa. ///