Otsikko
Missä toimi kenttäsairaala numero 22 jatkosodassa, erityisesti sodan loppuvaiheessa 1944?

Kysytty

Missä toimi kenttäsairaala numero 22 jatkosodassa, erityisesti sodan loppuvaiheessa 1944?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

22. Kenttäsairaalan digitoitu sotapäiväkirja päättyy harmillisesti vuoteen 1943. Jatkosodan historia -teossarjan 6. osa sijoittaa 22.KS:n Ilomantsiin 15.8.1944. Kenttäsairaalan B-osasto on saman teoksen perusteella toiminut kesäkuun loppupuolella 1944 II AK:n päähuoltokeskuksen alaisuudessa Suojärven Varpakylässä.

Koska kirjallisuuslähteet jättivät kysymyksiä, kysyimme neuvoa kenttäsairaaloihin perehtyneeltä ja aiheesta Suomen Sotahistoriallisessa Seurassa luennoineelta Mikko Tyniltä, sekä Kansallisarkiston ylitarkastaja Raija Ylönen-Peltoselta. Kenttäsairaalan toistuvasti siirtymään joutuneet A- ja B-osastot toimivat vuoden 1944 aikana yli kymmenellä eri paikkakunnalla, siirtyen Maaselän kannakselta Suojärven kautta Ilomantsiin ja lopulta Enoon. A-osasto päätti sotansa lokakuussa 1944 Tuupovaaran Koverossa, B-osasto marraskuussa Enon Kuusjärvellä. Vastaus kysymykseen riippuu siis tarkemmista päivämääristä ja siitä kummasta osastosta oli kyse.

A-osasto:

  • Ahvenjärvi (Maaselän kannas): 13.1.-25.1.1944
  • Osterjärvi (Maaselän kannas): 25.1.-21.6.1944
  • Kaitajärvi (Suojärvi): 29.6.1944
  • Kuuksenvaara (Ilomantsi): 18.7.-25.9.1944
  • Kovero (Tuupovaara): 25.9.-2.10.1944

B-osasto:

  • Ahvenjärvi (Maaselän kannas): 13.1.1944-19.6.1944
  • Varpakylä (Suojärvi): 30.6.-8.7.1944
  • Kunnan sairaala (Ilomantsi): 8.7.-2.10.1944
  • Kuusjärvi (Eno):2.10.1944-13.11.1944

Lisäksi sairaalalla on ollut toimintaa 21.6.-29.6.1944 Maaselän kannaksen Soutjärvellä,  30.6. Jänkäjärvellä nykyisessä Karjalan tasavallan Suojärven piirin Porajärven kunnassa sekä loka-marraskuussa 1944 Enon Novikossa. Tarkempi selvittely vaatisi 22. Kenttäsairaalan arkistoihin perehtymistä.

5 ääntä

Kommentit

I lived downstairs in the teacher’s apartment in Kaveri school with my Grandmother and siblings when the class rooms upstairs were taken over by the field hospital in 1943-44.

Kovero (correction)