Mistä Lassi Nummen runosta on seuraava lainaus:" Kun ihminen lähtee sieltä, missä asui maan päällä, jokin lähtee myös sieltä missä hän yhä asuu, sisimmästäsi…

Kysytty

Mistä Lassi Nummen runosta on seuraava lainaus:" Kun ihminen lähtee sieltä, missä asui maan päällä, jokin lähtee myös sieltä missä hän yhä asuu, sisimmästäsi. Ei hän kokonaan lähde. Sanat psyvät, ajatukset tunne ja kuvat..."

Vielä toinen Lassi Nummen runolainaus;"Hiljaisen talon ympärillä, männyt, syvien metsien tummat lumiset männyt huokaavat murhetta, kaipausta, laulavat iloa kiitosta kaikesta mikä on ollut.." Mikä runo ja mikä teos?

Vastaus

Vastattu

Ensimmäinen sitaatti on Nummen Portaikko pilvissä -kokoelmaan sisältyvän sikermän 'Kun ihminen on' neljännen runon lopusta.

Tuskin kukaan suomalainen lyyrikko on runoillut männyistä niin paljon kuin Nummi. Kysymyksen toista runositaattia en kuitenkaan pystynyt Nummen tuotantoon paikantamaan. "Männyt talon ympärillä" esiintyvät hänellä esimerkiksi runossa 'Toinen sarabande' (kokoelmassa Matkalla niityn yli), mutta muuta yhteistä kuin nämä sanat sillä ei kysymyksen säkeiden kanssa ole. Huokaavia mäntyjä on Heti, melkein heti -kokoelman sikermän 'Hopealanka, kultamalja' viimeisessä runossa, mutta tässäkin tapauksessa yhteydet kysymyksen sitaatin säkeiden kanssa jäävät tähän.

Sitaatin alkuosassa voi havaita etäisiä kaikuja Kirsi Kunnaksen 'Männyt'-runosta, kuitenkin sillä erotuksella, että Kunnaksen männyt eivät huokaile eivätkä laula, vaan vaikenevat visusti: "Mäntyjä, / suuria, hiljaisia mäntyjä / on taloni ympärillä." Tämän lähemmäs kysymyksen toisen runositaatin säkeitä en valitettavasti etsinnöissäni päässyt, enkä osaa ehdottaa, kuka ne kirjoittanut lyyrikko voisi olla, ellei se ole Nummi.