Mistä kirjoista löytyisi parhaiten tietoa kauneudenhoidon historiasta antiikin aikaan (antiikin Kreikka, Rooma ja Egypti)?

Kysytty

Mistä kirjoista löytyisi parhaiten tietoa kauneudenhoidon historiasta antiikin aikaan (antiikin Kreikka, Rooma ja Egypti)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavissa kirjoissa käsitellään kauneudenhoitoa antiikin aikana:

Nuotio, Una: Kerro, kerro kuvastin: kauneudenhoidon käsikirja, 1997.

Utrio, Kaari: Rusoposkia, huulten purppuraa: kosmetiikka ja nainen kautta aikojen, 1995

Antiikin lääketieteen perintö, 2004, jossa on mm. artikkeli: Berg, Ria
Lääketiedettä, magiaa ja kosmetiikkaa Pompejissa.

Carcopino. Jerome: Sellaista oli elämä keisareiden Roomassa, 1971.

Flaceliere, Robert: Sellaista oli elämä antiikin Kreikassa, 1972.

Birt, Theodor: Antiikin elämää, 1928.

Balsdon, J.P.V.D: Nainen antiikin Roomassa, 1964.

Corson, Richard
Fashions in makeup : from ancient to modern times, 2003.

Castren, Sirpa
Roomalaisten naisten kauneudenhoito keisariajan kirjallisuuden valossa / Sirpa Castrén
Helsinki : Helsingin yliopisto , [1967]
Opinnäyte: Pro gradu -työ : Helsingin yliopisto , Latinan kieli ja Rooman kirjallisuus

Artikkelitietokanta Aleksista löytyi kolme lehtiartikkelia, joista saattaisi olla apua:

Ikivanha hajuvesitehdas kaivettiin esiin : Kypros : tutkijoilla on aavistus, millaiset
parfyymit olivat muodissa 4000 vuotta sitten
Aamulehti (AL)
Päiväys 2005-02-25
Huomautus Pyrgosin-Mavrorakin alueen kaivaukset Kyproksella

Hackman, Nina
Nimeke Ehostus tuhansia vuosia vanha tapa: myrra, ambra ja kaneli
Aikakauslehti TEE
1985 ; (17) ; 5 ; 158-159

Markkula, Marja-Leena
Tuoksuvia tarinoita
Kauneus ja terveys
1986 ; 2 ; 66-68
Huomautus Parfyymien ja tuoksuaineiden historiaa

Kosmetiikan historiaa käsittelevä verkkotiedonlähde:
http://www.kosmetologikoulu.com/koulu/kosmhist.html