Mistä juontavat juurensa monille miesten hattuun liittyviin käytäntyihin, esim milloin ne on otettava päästä.

Kysytty

Mistä juontavat juurensa monille miesten hattuun liittyviin käytäntyihin, esim milloin ne on otettava päästä?

Vastaus

Vastattu

Asiaa on käsitelty Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi -palvelussa seuraavasti:

"Miehet ovat perinteisesti osoittaneet kunnioitustaan paljastamalla päänsä. Miehet eivät pidä päähinettä esimerkiksi kirkossa tai kansallislaulun soidessa. Miehethän saattavat myös tervehtiä nostamalla hattuaan. Jonkun teorian mukaan hatun nosto juontaa juurensa keskiaikaiseen ritarikultuuriin. Ritarit poistivat kasvosuoruksensa ja paljastivat kasvonsa osoittaakseen ystävällisyyttä. Pään paljastaminen aterialla merkitsee kunnioituksen osoittamista ruoalle. Pääsääntöisesti miehet eivät muutenkaan pidä päähineitä sisätiloissa. Pään paljastus kunnioituksen osoituksena on pää sääntöisesti kristillisperäisessä kulttuurissa vallitseva tapa.  Perinne saattaa juontaa 1 Korinttolaiskirjeestä, jossa Paavali kehottaa miehiä rukoilemaan pää paljaana ja naisia peittämään päänsä rukoillessaan.

Esimerkiksi juutalaiset miehet pitävät päähinettä, useimmiten kipaa aina päässään. Kipalla ihminen mies osoittaa kunnioitusta ja alamaisuutta Jumalalle. Sikhimiehet pitävät turbaania aina päässään. Myös monet muslimimiehet pitävät aina päähinettä."

http://www.kysy.fi/kysymys/mihin-perustuu-saanto-ettei-paahinetta-pidet…

Toisessa Kysy.fin vastauksessa käsitellään kattavasti Hercule Poirotin hattuetikettiä ja hänen tapaansa koskettaa hatun lieriä tervehdittäessä:
http://www.kysy.fi/kysymys/olen-1960-luvun-nuoria

Tässä vielä hyvä johdatus nykypäivän hattuetikettiin:
https://www.hattu.fi/hattuetiketti.php