Mistä italiansalaatti on saanut nimensä ja miksi se esim. englannin kielessä tunnetaan venäjänsalaattina?

Kysytty

Mistä italiansalaatti on saanut nimensä ja miksi se esim. englannin kielessä tunnetaan venäjänsalaattina?

Vastaus

Vastattu

Suomessa italiansalaatiksi kutsuttu salaatti on saanut nimensä alkuperämaansa Italian mukaan. Muualla maailmassa se tunnetaan tavallisemmin alkuperäisen italiankielisen nimensä insalata alla russa (tai insalata russa) mukaisesti venäjänsalaattina.

Italian kielessä hyvin sotkuista huonetta sanotaan "tosi venäläiseksi", minkä vuoksi myös monista satunnaisista aineksista kokoonpantu salaatti on saanut Italiassa nimekseen insalata alla russa ("venäläinen salaatti").

Lähteet:
Herkuttelijan keittiö. Italia : alkuperäisiä ruokaohjeita eri puolilta Italiaa
Kaarina Turtia, Gastronomian sanakirja

11 ääntä

Kommentit

Suomessa syötävä italiansalaatti on käytännössä venäläinen Olivier-salaatti [r. tr. salat Olivye], mutta jossa peruna on korvattu pastalla. Nimi italiansalaatti on alkujaan skandinaavisen ruokateollisuuden keksintö, jonka alkuperä juontanee spagetin alkuperämaasta. Italialainen insalata russa tarkoittaa käytännössä venäläistä olivje-salaattia.

Italiansalaatti on peräisin Venäjän keisarin hovista, jossa sen kehitti italialainen kokki.