Otsikko
MIstä erilaisten pullanimien alkuperä juontuu?

Kysytty

MIstä erilaisten pullanimien alkuperä juontuu?
Tai tarkennettuna, miksi esimerkiksi mantelipullaa kutsutaan "toscapullaksi"?
Onko tuo "tosca"-etuliite napattu Keski-Italian "Toscana"-suurherttuaalueesta?

Onko kyseessä vain joku markkinointikikka että esimerkiksi erilaisia vaniljakreemipullia nimetään Yhdysvaltojen osavaltioiden mukaan
(Dallas, Texas, Boston, jne.)?

Onko näillä (ja joillakin muilla ei-mainituilla) pullien ei-kuvaavien-nimillä paremmin dokumentoitua historiaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toscakakun historiasta on Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa vastattu aiemmin näin: Kaarina Turtian Gastronomian sanakirjan (2009) mukaan toskakakku on saanut nimensä Giacomo Puccinin Tosca-oopperan mukaan. Toskakakku on kehitetty Ruotsissa 1930-luvulla.

Toscakakun tapaan myös toscapullan nimi juontaa siis ennemminkin Puccinin oopperaan kuin Toscanan alueeseen.

Dallaspullan ja texaspullan takana taas on Fazerin tuotekehittäjä Tapani Mäkäräinen. Nimivalintaan ovat varmastikin vaikuttaneet Fazerilla markkinoinnillliset syyt sekä Kämäräisen Yhdysvaltoihin suuntautunut työmatka ja sieltä saatu inspiraatio. Matkan seurauksena markkinoille tuli ensin texaspulla ja vuonna 1995 dallaspulla. Lähde: linkki

Bostonpulla taas on vanhempaa perua. Bostonkakku tai -pulla tunnetaan kyseisellä nimellä jo ainakin Saimi Latosen Pula-ajan ruoka-ohjeita -kirjasessa vuodelta 1940. Leivonnaisesta on käytetty myös nimitystä "sisaruskakku" (Gastronomian sanakirja 2009). Tässä palvelussa annetun perusteellisen vastauksen perusteella nimellä ei ole tiettävästi suoraa yhteyttä Yhdysvaltoihin, eikä nimen tarkasta alkuperästä löydy lähteitä.