Otsikko
Mistä Ciceron runossa, puheessa tai mietelmässä ovat seuraavanlaiset ajatukset " Sypressit eivät elä tammen varjossa" ja "temppelin pylväät ovat etäällä…

Kysytty

Mistä Ciceron runossa, puheessa tai mietelmässä ovat seuraavanlaiset ajatukset " Sypressit eivät elä tammen varjossa" ja "temppelin pylväät ovat etäällä toisistaan", ja mistä tämmöisen teoksen saisi? Tieto tarvitaan jo perjantaina 15.8.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jospa kyseessä ei olekaan Cicero vaan Kahlil Gibran.
Kahlil Gibranin Profeetta -nimisessä kirjasessa, profeetta puhuu avioliitosta mm. seuraavin sanoin:
...
"Rakastakaa toinen toistanne,
mutta älkää tehkö rakkautta kahleeksi.
Antakaa sen mieluummin olla liikkuvana merenä
sielujenne rantojen välillä."
...
"Ja seisokaa yhdessä
älkääkä kuitenkaan liian lähekkäin.
Sillä temppelin pilarit ovat erillään.
Eivätkä tammi ja sypressi kasva toistensa varjossa."

Sitaatti löytyy Profeetan 10. painoksesta 1981 s. 18 ja 17. painoksesta 1991 s. 24.

Risto Ahti on kääntänyt Gibrania kauniisti:
"Ja seiskää yhdessä, mutta älkää liian lähekkäin:
Sillä temppelin pylväät seisovat etäällä toisistaan,
Eivätkä tammi ja sypressi kasva toistensa varjossa."

Gibran, Kahlil : Idän ja lännen profeetta / toim. ja suom. Risto Ahti. - WSOY, 1985. - s. 124.