Mistä aava nimi on peräisin ja miloin nimiaava on keksitty

Kysytty

mistä aava nimi on peräisin ja miloin nimiaava on keksitty

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aava-nimestä on kysytty aikaisemminkin. Lue vastaus täältä http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=4d815558-c82…

Täydennystä edelliseen vastaukseen:
Anne Saarikallen ja Johanna Suomalaisen teoksessa Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (2007) kerrotaan Aavasta näin: "Suomessa Aava mielletään helposti merelliseksi nimeksi, sillä yleiskielessä aava merkitsee muun muassa ulappaa. Muita merkityksiä ovat esimerkiksi avoin, avara, laakea ja laaja. Aavaa voidaa pitää myös pitkävokaalisena muotona nimestä Ava, jonka alkuperästä on useita tulkintoja. Sen lähtökohdaksi on tarjottu muun muassa Evaa sekä av-alkuisia ja ava-loppuisia nimiä. Toisinaan Ava on yhdistetty myös muinaissaksan sanaan aval, joka merkitsee voimaa.
Aava oli todella harvinainen nimi ennen 2000-lukua, sillä viime vuosisadalla sen sai ainoastaan parikymmentä tyttöä ja kolme poikaa. 2000-luvun alkuvuosina vanhemmat oivalsivat nimen käyttökelpoisuuden, ja se yleistyi nopeasti. Esimerkiksi vuonna 2005 Aavaksi nimettiin jo yli 80 tyttöä."