Otsikko
Missä Valto Saran kirjassa on runo, joka alkaa sanoilla "Sinä päätit, rakkaani, retken" tai "Sinä päätit, veljeni, retken" ?

Kysytty

Missä Valto Saran kirjassa
on runo, joka alkaa sanoilla "Sinä päätit, rakkaani, retken" tai
"Sinä päätit, veljeni, retken" ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kokoelmissamme olevista Valto Saran teoksista
- Hilpatapaa
- Laulu Kannakselle
- Kipin Kapin

ei valitettavasti näin alkavaa runoa löytynyt.
Soitin myös Kangasalan kirjastoon, jossa oli teos Lähellä maata, mutta valitettavasti ei siinäkään teoksessa tätä runoa ollut.

Kokoelmassa Laulu Kannakselle on runo Tuntemattoman veljen muistolle, jossa on hieman samantapainen lause.
Lause kuuluu seuraavasti:"Salokyliltä jostakin sieltä, metsien takaa, olit lähtenyt matkaan, veljeni, Kannaksen mies.

Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmista puuttuvat Saran teoksista seuraavat:
Karjalaisii juttuloi (1928)
sekä antologia Runon kultaista Karjalaa (1950), jossa on ilmeisesti Saran runoja myöskin.

Olen tarkastunut myös julkaisut
Tämän runon haluaisin kuulla 1,2,3
sekä kokoelmat Sata runoa rintamalta ja Suomi synnyinmaani. Vaikka näissäkin oli muutamia Saran runoa, ei hakemaanne kuitenkaan löytynyt.

On mahdollista, että runo on julkaistu jossakin muussa yhteydessä, esimerkiksi isänmaallisten runojen kokoelmassa tai aikakausi- tai sanomalehdessä.

Valto Sara on syntynyt Käkisalmessa ja asunut myös Heinolassa.

Lappeenrannan kaupunginkirjaston http://weborigo.lappeenranta.fi/
Carelica-kokoelmaan on kerätty luovutetun alueen kirjailijoiden tuotantoa.