Otsikko
Missä suomalaisessa kaunokirjallisuudessa löytyy Lapin, saamelaisten kuvausta (kirjalijat eivät ole saamelaisia tai lappilaisia)? Sekä proosa että runous…

Kysytty

Missä suomalaisessa kaunokirjallisuudessa löytyy Lapin, saamelaisten kuvausta (kirjalijat eivät ole saamelaisia tai lappilaisia)? Sekä proosa että runous kiinostaa (muistan Topelius, mitä muuta)?

Vastaus

Vastattu

Aihe on hyvin laaja, tässä on muutama esimerkki :

Saamelaisten kuvaukset Suomen kirjallisuudessa

Kirjallisuustutkimukset:

Erkki Itkonen : Lappalainen kansanrunous.1963

Aulikki Nurminen : Saamelaisten kuvaukset Suomen kirjallisuudessa 1900-luvulla. 1982

Pohjois-Suomen kirjallisuushistoria. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia. 2010

2000-luku:

Seppo Keinänen : Aslak.2022

Katri Rauanjoki: Kesämerkit.2022

Mikko-Pekka Heikkinen: Poromafia.2016

Magne Hovden : Saamelandia. 2012  (nor)

Taisto Tammela : Säynäjäjärven mysteeri. 2020

Aarre Paasirova : Lapin lumo. 2018

Päivi Alasalmi : Joenjoen laulu. 2015

Kuun lapsi / Maami Snellman. 2023

Lastenkirjallisuus:

Eevamaria Halttunen : Petra ja revontulet. 2008. (Книга переведена на русский язык : Петра и северное сияние. 2008)

1900-luku:

Timo K Mukka : Maa on syntinen laulu.1964

Annikki Kariniemi : Porokristiina. 1952

Samuli Paulaharju : Tunturien yöpuolta : vanhoja tarinoita. 1934

K. M.Wallenius  : Ihmismetsästäjiä ja erämiehiä. 1933

A. E. Järvinen : Tunturi huutaa. 1953

Arvi Järventaus.Risti ja noitarumpu : Olaus Sirman tarina. 1916

Arvi Järventaus: Tunturikertomuksia. 1921

Yrjö Kokko : Neljän tuulen tie. 1978

Larin-Kyösti. Lapin joulu. 1996 (runot)

Lastenkirjallisuus

Taru Tolsa-Repo : Unni-Jumi, Lapin mahtava noita.1985

1800-luku :

  J. A. Friis : Laila, eli, kuwaelmia Ruijan rannoilta.1883 (norjalainen)

 Santeri Ingman : Margareeta.1898

 G. H. Mellin : Pohjoismaiden kansan-elämä ja luonto. 1, Lapinmaa .1878  (ruotsalainen)

 Lastenkirjallisuus:

Zacharias Topelius : Lukemisia lapsille. 1874 (Tähtisilmä ja Sampo Lappalainen)