Mikä olisi hyvä, vaativa ja kotimainen kirja ysiluokkalaisen lopputyöhön?

Kysytty

Mikä olisi hyvä, vaativa ja kotimainen kirja ysiluokkalaisen lopputyöhön? Kyseessä erittäin paljon lukeva tyttö.
Itselleni tulee mieleen Maa on syntinen laulu jne., mutta olisiko jotain uudempaa? Tuntematon Sotilas on tyrmätty.

Vastaus

Vastattu

Hyviä, vaativia ja kotimaisia kirjoja lopputyöhön voisivat olla esimerkiksi seuraavat teokset:

  • Marja-Liisa Vartio: Hänen olivat linnut (1967)
  • Märta Tikkanen: Vuosisadan rakkaustarina (1978)
  • Pirkko Saisio: Kainin tytär (1984)
  • Mikko Rimminen: Pussikaljaromaani (2004)
  • Sofi Oksanen: Puhdistus (2008)
  • Elina Hirvonen: Kun aika loppuu (2015)
  • Iida Rauma: Seksistä ja matematiikasta (2015)
  • Pajtim Statovci: Kissani Jugoslavia (2016)
  • Saara Turunen: Sivuhenkilö (2018)
  • Eeva Turunen: Neiti U muistelee niin sanottua ihmissuhdehistoriaansa (2018)
  • Pontus Purokuru: Römaani (2019)

Lisää lukuideoita voi saada esimerkiksi selaamalla Kirjasammosta Kalevi Jäntin palkinnon voittaneita teoksia (linkki) tai kurkistamalla Ylen Kirjojen Suomen valitsemaa 101 kirjan listaa (linkki).