Otsikko
Lasten aarreatta kirjasarjassa muistaakseni oli satu jonka nimi oli jotenkin "kaikki ei ole miltä näyttää"

Kysytty

Lasten aarreatta kirjasarjassa muistaakseni oli satu jonka nimi oli jotenkin "kaikki ei ole miltä näyttää"

Vastaus

Vastattu

Lasten aarreaitta -sarjan teoksista ei löydy aivan suoraan haetulla tai samankaltaisella nimellä olevaa satua. Teoksissa on kuitenkin ainakin kaksi satua, joiden tarinassa asiat saavat eri merkityksiä tai niitä käsitellään tavanomaisesta poikkeavasti.

Lasten aarreaitta 1 -teoksessa (toim. Karilas & Nuorto, 1980 4. p.) on satu nimelta "Outo ja eriskummallinen maa", jossa kertoja mm. näkee sokean, kuuron, mykän sekä halvaantuneen miehen käyvän jänisjähtiin, viljapellolla seilaa purjevene ja kärpäset ovat lampaan kokoisia. Sadun lopussa paljastuu, että kaikki olikin unta.

Toinen mahdollinen satu löytyy teoksesta Lasten aarreaitta 4 (toim. Karilas & Nuorto, 2001 2. p.) nimellä "Mimmi, joka koetti ottaa opiksi". Sadussa Mimmi menee palvelijattareksi professorin talouteen. Siellä kuitenkin aivan tavallisia asioita nimitetään toisin kuin mihin Mimmi on tottunut, esim. kissa onkin "kaino kasvojenpesijä" ja talo on "ylhäinen asuinsija". Professori itse on "hänen kirkkautensa". Mimmi lupaa painaa kaikki uudet nimitykset mieleensä ja onnistuukin siinä. Tuho on kuitenkin lähellä, kun Mimmi hätätilanteessa joutuu toimittamaan viestinsä kovin kiemuraista kieltä käyttäen.

Vielä yksi mahdollinen kertomus löytyy teoksesta "Pilvipaimen: Marjatta Kurenniemen kauneimmat sadut" (toim. Maija Karma) nimellä "Alli Ylösalaisin -maassa". Sadussa Alli päätyy vesilätäkön läpi maahan, jossa kaikki on päinvastoin kuin meillä ja tapaa siellä Illa -nimisen tytön.