Missä suomalaisessa ehkä lyhytelokuvassa Seela Sella näytteli vanhan talon kummitusta? Näin joskus televisiossa elokuvasta vain kohtauksen, jossa nuori poika…

Kysytty

Missä suomalaisessa ehkä lyhytelokuvassa Seela Sella näytteli vanhan talon kummitusta? Näin joskus televisiossa elokuvasta vain kohtauksen, jossa nuori poika ja tyttö menivät tyhjään taloon, jossa soi gramofonista vanha jazz, ja kummitusnainen vaelteli siellä aivan hiljaa.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla Yökyöpelit -lastenohjelma, vaikkei Seela Sella esittänyt kummitusta vaan roolinimi oli Mahtimummeli Päätäi Väätäinen.

Yökyöpelit on Ylen tuottama 13-osainen lastenohjelma, joka esitettiin Pikku Kakkosessa kevättalvella 2015. Sarja perustuu Yökyöpelit-lastennäytelmään, jonka ensi-esitys oli Helsingin Kaupunginteatterissa keväällä 2011. Näytelmän ja televisiosarjan pohjana ovat Laura Ruohosen kirjoittamat ja Erika Kallasmaan kuvittamat kirjat Allakka pullakka ja Yökyöpelit.

Musiikin on säveltänyt Anna-Mari Kähärä, ja kappaleet on julkaistu myös albumilla Yökyöpelit. Ohjelman koreografiasta vastasi Marjo Kuusela. Juoni: Agenttinero Narun ( Martti Suosalo)auto katoaa merkillisesti ja autoa etsiessään agenttinero päätyy Yökyöpeleitten taloon, jossa asuu merkillistä väkeä. Siellä selviää, ettei agentin auto ole ainoa kadoksiin joutunut tavara. Talossa liikkuu Nakertaja, jonka suuhun katoaa kaikenlaista. Agentti lähtee Nakertajan jäljille ja kulkee talossa ympäriinsä kellarista katolle saakka.

Sarjan muissa rooleissa: Vuokko Hovatta, Seppo Halttunen, Seela Sella, Paavo Kerosuo, Tuukka Leppänen, Emilia Nyman ja Katja Korström.

Lähteet;

Yökyöpelit (televisiosarja)  https://fi.wikipedia.org/wiki/Y%C3%B6ky%C3%B6pelit_(televisiosarja)

Suosittu lastenlorukirja Yökyöpelit muuttuu tv-sarjaksi  https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/26/suosittu-lastenlorukirja-yokyo…