Otsikko
Yritän etsiä joskus 90-luvulla lapsena näkemääni animaatiota joka esitettiin muistaakseni Ylellä.

Kysytty

Yritän etsiä joskus 90-luvulla lapsena näkemääni animaatiota joka esitettiin muistaakseni Ylellä. Animaatio oli luultavasti vain yhden jakson mittainen, ja tyyliltään karu ja se saattoi muistuttaa paperinukkeanimaatiota.

Tarina mukaili jotakin pohjoisamerikkalaista tarua ukkoslinnusta tms. myyttisestä kotkasta. Tarinassa pieni poika ampui jousellaan variksen kuoliaaksi, ja kostoksi tästä varikset peittivät taivaan ja auringon. Poika lähti muistaakseni hakemaan apua ukkoslinnulta, ja aurinko saatiin palautettua. Jonkinlainen sovinto varistenkin kanssa tehtiin.

Kovasta yrityksestä huolimatta en ole saanut selvitettyä mikä tämä animaatio tarkalleen ottaen oli.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiaa KAVI:lta (Kansallinen audiovisuaalinen instituutti) ja he vastasivat näin: "Kysymys on kinkkinen. Ylen vuosien 1957–2008 digitoimat tv-ohjelmat ovat kylläkin Ritva-tietokantamme kautta etsittävissä, esimerkiksi Pikku kakkosen jaksoja 90-luvulta löytyy paljon meidänkin tietokannastamme. Jaksoihin ei kuitenkaan yleensä ole liitetty kuin varsin vähän kuvailutietoa, esimerkiksi yksittäisiä, pikku kakkosen sisällä esitettyjä ohjelmia ei tavallisesti ole erikseen kuvailtu.

Etsimäsi ohjelman pituus 15–25 minuuttia saattaisi viitata siihen, että ohjelma on voitu esittää pikku kakkosen ulkopuolella itsenäisenä lastenohjelmanaan. Jos kyseessä on ollut ulkomainen tuotanto, se tuskin löytyy meiltä, eikä tuskin Yleltäkään. Tarkempi tieto ohjelman lähetysajasta voisi tässä tapauksessa olla avuksi."

Kysyin vielä YLE:ltä. Vastaus oli aluksi myös "tiedot eivät riitä" , mutta onneksi sitkeät kyselijät selvittivät edelleen.

Lopullinen vastaus heiltä oli: "Osaavat arkistotoimittajamme kaivelivat vielä lähetysrekisteriä, ja tässä voisi olla tiedusteltu ohjelma:  Ylen ruotsinkielinen yksikkö on esittänyt 27.12.1998 ohjelman "Sagostunden - Del 1. Hur korpen stal dagsljuset. En saga från Alaska.". Ohjelma pohjautuu Alaskan alkuperäisasukkaiden tarinaan. Alkuperäinen ohjelma on ilmeisesti Animated Tales of the World -sarjan jakso "Raven Steals the Daylight", jonka on ohjannut Mihaly Sikur. Tuotantoyhtiö on S4C Cymru / Wales." Olisikohan tämä hakemasi filmi?