Minun tulisi kirjoittaa essee aiheesta 'Saha ja savotta maaseutua muuttamassa'. Mistähän löytyisi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta?

Kysytty

Minun tulisi kirjoittaa essee aiheesta 'Saha ja savotta maaseutua muuttamassa'. Mistähän löytyisi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Metsätyön historiaa on seuraavissa kirjoissa:

RANNIKKO, PERTTI
METSÄTALOUS JA KYLÄ : SUURMETSÄTALOUDEN VAIKUTUS MAASEUDUN ASUTUSRAKENTEESEEN 1900-LUVULLA / PERTTI RANNIKKO
KARJALAN TUTKIMUSLAITOKSEN JULKAISUJA / JOENSUUN YLIOPISTO, N:O 81

KAINULAINEN, Kalevi
Ihmisen mittaiset jäljet : Ilomantsin hoitoalueiden metsäkämpät ja metsänvartijatilat. 2006
- tässä on yleisempääkin asiaa metsätyökulttuurista ja savotoista

JUUTILAINEN, SEPPO
JÄTKÄSTÄ METSURIKSI : SUOMALAINEN METSÄTYÖNTEKIJÄ 1870-LUVULTA 1970-LUVULLE. 1988
TAMPEREEN YLIOPISTO. SOSIOLOGIAN JA SOSIAALIPSYKOLOGIAN LAITOS. SARJA A, TUTKIMUKSIA, 11

VIRTANEN, Pekka
Kunnailta salomaille : metsät asutustilallisten elämässä. 2008

Ismo Björnin väitöskirjassa on käsitelty aihetta:

BJÖRN, ISMO
KAIKKI IRTI METSÄSTÄ : METSÄN KÄYTTÖ JA MUUTOS TAIGAN REUNALLA ITÄISIMMÄSSÄ SUOMESSA ERÄTALOUDESTA VUOTEEN 2000. Suomen historiallinen seura, 1999.

Sahateollisuuden historiasta Itä-Suomessa on kirjassa:

LAKIO, Matti
Teollisuuden kehittyminen Itä-Suomessa 1830-1940 : aluehistoriallinen tutkimus teollisuudesta Kuopion ja Mikkelin läänissä. 1975, s. 76-126.
Itä-Suomen instituutti. Sarja A ; 5

Perustietoa on kirjassa:

AHVENAINEN, Jorma
Suomen sahateollisuuden historia. 1984

Yksittäisistä sahoista on historiikkeja. Joensuun seutukirjaston kokoelmissa on etenkin Pohjois-Karjalan sahojen historiikkeja. Katso Jokunen-tietokannasta asiasanoilla 'sahat' 'historia': http://jokunen.jns.fi/ .