Otsikko
Haen mielestäni suomalaista nykykirjaa (1990-2015?), jota olemme lukeneet kirjallisuuspiirissämme. Koska pyrimme lukemaan vain naisten kirjoittamia kirjoja …

Kysytty

Haen mielestäni suomalaista nykykirjaa (1990-2015?), jota olemme lukeneet kirjallisuuspiirissämme. Koska pyrimme lukemaan vain naisten kirjoittamia kirjoja (aina välillä lipsuu), oletan, että kirjailija on nainen. Meillä on lista luetuista kirjoista vuodesta 1995 alkaen, mutta siinä on aukkoja enkä tunnista mitään listatuista kirjoista täksi teokseksi.

Tapahtuu lähimenneisyydessä jossain Pohjois-Suomessa (mahdollisesti Ruotsissa?) jumalanhylkäämässä kylässä, jossa ei ole montaakaan asukasta. jäljellä on pari ihmistä, joista toinen saattaa kirjassa palata kotiseudulle ja toinen on ehkä vanhempi tai sisarus. On kurjaa, nälkää, ehkä kuolema ja väkivaltaa. Rinnakkaistarinassa saattaa muualta tullut maahanmuuttaja ja tarinat jotenkin kietoutuvat. Onko tällaisilla spekseillä mitään mahdollisuutta löytää oikeaa teosta?

Vastaus

Vastattu

Lähestulkoon autio, vain muutaman ihmisen asuttama pohjoissuomalainen kylä saa ajattelemaan Hanna Haurun romaania Utopia eli erään kylän tarina (Like, 2008). Maahanmuuttajaa siitä ei tosin löydy – sen sijaan kylän ulkopuolisesta maailmasta muistuttaa tarinan tytön uniin ilmaantuva salaperäinen poro.

Utopia eli erään kylän tarina | Kirjasampo

1 ääntä

Kommentit

Uskomatonta, tiesitte heti mitä kirjaa tarkoitan vaikka puolet faktoista oli kysymyksessäni pielessä. Suurkiitos!