Otsikko
Minun syntymäkodin nimi on Paunuspelto. Mitähän mahtanee tarkoittaa tuo nimi?

Kysytty

Minun syntymäkodin nimi on Paunuspelto. Mitähän mahtanee tarkoittaa tuo nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Pirjo Mikkosen kirjassa Sukunimet kerrotaan nimistä Pauna, Paunonen ja Paunu: Paunaa on arveltu maastosanaksi 'lammikko, lätäkkö, suvanto vedessä, maakuoppa, syvennys', Paunoseen sisältynee Urbanus-nimen kansankielinen asu, Paunu on hämäläis-satakuntalainen talon- ja sukunimi.

Vastaavat tiedot löytyvät myös Uudesta suomalaisesta nimikirjasta (v.1988)