Otsikko
Minun isänpuoleinen isoäiti oli nimeltään MARIA APTEENA (toisinaan Afteena). Mistä nimi Apteena on kotoisin eli onko sillä joku kirkollinen tai ulkomainen…

Kysytty

Minun isänpuoleinen isoäiti oli nimeltään MARIA APTEENA (toisinaan Afteena).
Mistä nimi Apteena on kotoisin eli onko sillä joku kirkollinen tai ulkomainen vastine?

Vastaus

Vastattu

Nimillä on usein uskonnollinen merkitys, mutta merkitys ei yksin riitä selittämään, miksi henkilölle on annettu tietty nimi. Tarvitaan ehdottomasti tietoa siitä, millä paikkakunnalla henkilö on asunut, ja mihin aikaan. Missä kysyjän isänpuoleinen isoäiti on ollut kirjoilla, onko hän asunut Suomessa? Onko suvussa muita, joilla on sama nimi?

Yliopiston almanakkatoimiston, https://almanakka.helsinki.fi/fi, esimies Minna Saarelma-Paukkala löysi ortodoksisesta kalenterista Aftonios-pyhimyksen muistolle varatun päivän 2. marraskuuta. Aftonios tarkoittaa avuliasta tai anteliasta. Mutta  Aften- ja  Aftena -nimisiä tyttöjä löytyy myös Yhdysvalloista.

Vanhasta testamentista, Valitusvirsistä, löytyy lause "Eklafsen ep afteen". Afteen lienee tässä Jerusalem. Tämä viittaa usean uskontokunnan suuntaan, eikä tämän viitteen avulla voi sanoa mitään varmaa.

Tähän asti nimen merkityksen selvitystyöhön on osallistunut Minna Saarelma-Paukkalan lisäksi myös Kotimaisten kielten keskuksesta nimistönhuoltaja Maria Vidberg. Kiitos heille suuresta vaivannäöstä!

Toivottavasti vastauksesta on kysyjälle hyötyä. Kun tietää paikkakunnan, jossa henkilö on asunut, Kansallisarkistosta voi löytyä kirkonkirjat. Jos henkilö ei ole ollut Suomessa kirjoilla, on käännyttävä Suomen Sukututkimusseuran, https://www.genealogia.fi, puoleen.