Minulta on lastenkirja hukassa. Omistin kirjan pienenä, 90-luvun lopulla tai ihan 2000-luvun alussa, eli kirja on sitä ennen kirjoitettu. Kirjassa oli todella…

Kysytty

Minulta on lastenkirja hukassa. Omistin kirjan pienenä, 90-luvun lopulla tai ihan 2000-luvun alussa, eli kirja on sitä ennen kirjoitettu. Kirjassa oli todella yksityiskohtaiset, koko aukeaman kokoiset kuvat, ja joka aukeamalla piti etsiä asioita yksityiskohtien joukosta, tyylillä "montako tyynyä löydät huoneesta". Kirjassa seikkailtiin isossa linnassa tai vastaavassa ja tutustuttiin sen eri huoneisiin, oli ainakin keittiö ja piha ja makuuhuone.
Osaisitteko auttaa tämän kirjan tunnistamisessa? En millään muista sen nimeä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty kirja saattaisi olla Scoular Andersonin Pulmallinen päivä (Otava, 1994).

"Kun Essi ja Jussi saapuvat vierailulle Yli-Pelikaanien sukulinnaan, he eivät arvaa miten jännittävä ja kiireinen päivä heillä on edessään. Oskar-setä lähettää lapset ensi töikseen aarteenetsintään, jonka kuluessa he tutkivat linnan läpikotaisin niin sisältä kuin ulkoakin. Pitkin päivää ilmaantuu yhä uusia pulmia ratkaistavaksi: esineitä on kadoksissa, monet laitteet ovat epäkunnossa, isosetä narraa minkä ehtii (vai narraako?) ja kaiken huipuksi linnassa liikkuu ovela varas. Tule auttamaan Essiä ja Jussia selviämään päivän pulmista. Saa nähdä ovatko sinun silmäsi yhtä tarkat ja hoksottimesi yhtä terävässä kunnossa kuin heillä!"