Minulle on siunaantunut kokoelma LP-levyjä. En omista LP-soitinta, joten kysyisin millainen soitin minun kannattaisi hankkia. Kuuntelisin levyjä kuulokkeilla,…

Kysytty

Minulle on siunaantunut kokoelma LP-levyjä. En omista LP-soitinta, joten kysyisin millainen soitin minun kannattaisi hankkia. Kuuntelisin levyjä kuulokkeilla, joten en tarvitse kovaäänisiä enkä digikytkentöjä.

Vastaus

Vastattu

Kuulokkeita ei voi kytkeä suoraan levysoittimeen, vaan välissä pitäisi olla jokin vahvistin. Se voisi olla tavallinen vahvistin, jossa on kuulokeliitäntä tai sitten erityinen kuulokevahvistin. Nykyään markkinoilla on olemassa (jälleen) kohtuullisen hintaisia levysoittimia, joihin on mahdollista hankkia myös vahvistin. Uusien levysoitinten hinnat voivat olla jotain 200-2000 euron välillä, joten kovin kallista laitetta ei kannata ostaa.

Suosittelisin kuitenkin, että ostaisit käytettynä vanhan (esimerkiksi 70- tai 80-luvun) levysoittimen ja vahvistimen. Hyviä vanhoja soittimia on tarjolla paljon suhteellisen halvalla ja yleensä ne ovat vähintään yhtä hyviä kuin uudet. Pitää vain huolehtia, että soittimessa on hyvä äänirasia ja siinä hyvä neula. Vahvistimesta täytyy tarkistaa, että siinä on olemassa kuulokeliitäntä (yleensä se löytyy).

Hyviä kauppapaikkoja ovat verkon huutokaupat ja myyntipaikat. Lisäksi kannattaa tsekata vanhoihin stereolaitteisiin erikoistuneet hifi-liikkeet (näitä löytyy verkosta hakemalla). Vanhojen tavaroiden liikkeistä ja kirpputoreilta voi myös tehdä löytöjä. Uusia levysoittimia ja vahvistimia löytyy kaikista hifi-liikkeistä. Hifi-liikkeistä voit kysellä lisää ja saada hyviä vinkkejä laitteiden hankintaan.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Moi!
Joensuussa on ainakin https://www.kuvajaaani.com/
mistä kannattaa uusia levysoittimia kysellä.