Heips. Miksi vinyylilevy hyppää aina taaksepäin? Vai hyppääkö..? T: Kimmo J

Kysytty

Heips. Miksi vinyylilevy hyppää aina taaksepäin? Vai hyppääkö..?

Vastaus

Vastattu

Noin 60:n vuoden käytännön kokemuksen perusteella uskallan väittää, että kun äänilevysoittimen neula ei eteen tulleen esteen eli kiinni pysyvän roskan takia pysy urassa, se voi ohjautua sekä edelliselle että seuraavalle uralla (jotka ovat tietysti samaa uraa, mutta sillä hetkellä näyttää olevan vieressä). Kumpaan suuntaan neula ja sen myötä koko pick up siirtyy, riippunee esteen fyysisestä muodosta, jota ihmissilmä tuskin ilman suurennusta pystyy havaitsemaan. Jos este on viisto jompaankumpaan suuntaan, se voi hiukan ohjata neulan kulkua.

Psykologinen selitys tunteelle, että levy jää yleensä paikoilleen eli tässä mielessä "hyppää aina taaksepäin", lienee siinä, että toistuva pätkä on helpompi tunnistaa kuin se, että musiikki loikkaa jonkun sekunnin tai sekunnin osan eteenpäin. Kumpi on todellisuudessa yleisempää, ehkä joku on jossain sitäkin tutkinut.

Heikki Poroila

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Fysiikan laki. Autokin suistuu pääsääntöisesti ulkokaarteen puolelle.

Neula hyppää todennäköisimmin levyn ulkoreunan suuntaan ns. antiskate-säädön vuoksi. Kuten edellinen kommentoija kertoi, neulaan kohdistuu levyn pyöriessä ulkoreunaan suuntautuva voima, jota kompensoidaan antiskate-mekanismilla, joka on yleensä kierrejousi tai pieni vastapaino, joka riippuu siiman päässä. Kaikkein yksinkertaisimmissa äänivarsissa ei ole antiskate-mekanismia. Jos antiskate-säätö on säädetty asianmukaisesti, niin urattomalla levyllä äänivarsi ei siirry sivusuuntaisesti kumpaankaan suuntaan. Jos vastavoima on säädetty liian suureksi, niin varsi pyrkii kääntymään levyn keskiötä kohti, jos se on liian pieni, varsi kääntyy ulkoreunan suuntaan. Jos antiskatemekanismia ei ole, neula hyppää ulkoreunan suuntaan.