Minulle luettiin lapsena kirjaa, jonka haluaisin nyt itselleni. Tosin en muista sen nimeä. Muistan että kirja oli Kirjaliton kustantama, suht iso, pinkit…

Kysytty

Hei, minulle luettiin lapsena kirjaa, jonka haluaisin nyt itselleni. Tosin en muista sen nimeä. Muistan että kirja oli Kirjaliton kustantama, suht iso, pinkit kannet. Muistan myös muutamia tarinoita, mm: kultakutri ja kolme karhua, punahilkka, ehkä saapasjalka kissa, joku sellainen kilipukki tarina, en muista tarkasti, ja muitakin, mutta en saa niitä nyt mieleeni. Kirjan kuvat olivat sivun kokoisia ja vähän tekstiä kuvien päällä. Toivottavasti vinkkini auttavat teitä löytämään kirjan, olen yrittänyt etsiä sitä pitkään!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mahtaisiko kyse olla Kirjaliton kustantamasta teoksesta Perinteisiä satuja, Grimmin veljekset ja H.C. Andersen. Kirja on julkaistu vuonna 1989. Kirja on paksu (yli 500 sivua) ja kannet ovat vaaleanpunaiset (kaksi lukevaa tyttö ruusuköynnöksen alla).
Kirjassa on kokosivun kuvia ja pienempiä kuvia tekstin joukossa (teksti ei kuitenkaan ole kuvan päällä). Mukana ei tosin ole esimerkiksi Saapasjalkakissa-satua.
Kirja löytyy esimerkiksi seuraavien HelMet-kirjastojen kokoelmista:
http://www.helmet.fi/record=b1082832~S9*fin

Mikäli tämä ei ole lapsuutesi satukirja, teoksen jäljittämistä helpottaisi, jos muistaisit milloin sinulle kyseisiä satuja luettiin.
Kirjalito on julkaissut monia versioita perinteisistä saduista.