Minulla on vino pino kirjoja, esimerkiksi Aku Ankan näköispainoksia, joita en enää välitä lukea. Lisäksi on suomalaista sotakirjallisuutta sekä dekkareita…

Kysytty

Minulla on vino pino kirjoja, esimerkiksi Aku Ankan näköispainoksia, joita en enää välitä lukea. Lisäksi on suomalaista sotakirjallisuutta sekä dekkareita. Ottaako kirjasto vastaan näitä? En halua jättää kirjoja kierrätyshyllyyn vaan nimenomaan antaa mahdollisimman monen luettavaksi.

Vastaus

Vastattu

Jokainen kirjasto voi itse päättää, millaisia lahjoituksia se ottaa vastaan. Pääsääntöisesti voinee kuitenkin sanoa, että kyseeseen tulevat lähinnä uutuusteokset, joista on paljon varausjonoa. Mahdollisia ovat myös huonosti saatavilla olevat vanhemmat ja harvinaiset teokset, joilla kuitenkin edelleen on kysyntää.

Kirjalahjoitusten liittäminen kirjaston kokelmaan ja käsitteleminen lainauskuntoon vaatii niin paljon resursseja, että useimmissa tapauksissa se ei ole tarkoituksenmukaista.

Sinun kannattaa silti kysyä lähikirjastostasi, olisiko kirjoissasi joitakin sellaisia, jotka voitaisiin ottaa vastaan. Asia täytyy kuitenkin harkita jokaisen nimekkeen kohdalla erikseen, joten suuri kirjamääriä ei kannata tarjota kerralla.