Minulla on kirjastokortti ja tunnusnumero/salasana pin mutta kun yritän sisäänkirjautua helmet.fi palveluun tulee ilmoitus "Tarkista, että kirjoitit tiedot…

Kysytty
18.8.2019

Minulla on kirjastokortti ja tunnusnumero/salasana pin mutta kun yritän sisäänkirjautua helmet.fi palveluun tulee ilmoitus "Tarkista, että kirjoitit tiedot oikein.". Miten saan tunnuksen toimimaan ilman että pitää käydä kirjastossa?

Vastaus

Vastattu
18.8.2019

Järjestelmän tuottama viesti tarkoittaa, että jompikumpi numerosarja sisältää virheellisen numeron. Jos kortin numero on tarkistettu kortista, eikä ole muistin varassa, on vika tunnusluvussa. Tunnusluvun tietää vain kortin haltija, kirjaston henkilökunta ei sitä saa nähdä, joten mitään tarkistustapaa ei ole.

Tunnusluvun voi vaihtaa, mutta vasta kun sitä on onnistuneesti käyttänyt ja pääsee omiin tietoihinsa. Valitettavasti tässä tapauksessa, jos syötetty tunnusluku ei täsmää, ainoa keino saada se toimimaan on vierailla lähimmässä HelMet-kirjastossa ja pyytää salasanan vaihtamista. Kuvallinen henkilöllisyyskortti on otettava mukaan, sen avulla estetään varastettujen korttien tunnusluvun muuttaminen.

Varmuuden vuoksi kannattaa kortin numero ja tunnusluku yrittää syöttää muutaman kerran, sillä pieni lyöntivirhe tulee helposti kenelle tahansa.

Heikki Poroila

0 ääntä
Oliko vastauksesta sinulle hyötyä?
 
Haluatko jättää uuden kysymyksen? Lähetä se kysymyslomakkeen kautta.

Kommentoi vastausta

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.