Minulla olisi kolme Oulun historiaan liittyvää kysymystä: 1. Missä (synnytys)sairaalassa (ja osoitteessa) oululaisvauvat syntyivät vv. 1963-1964 ja oliko…

Kysytty

Hei!

Minulla olisi kolme Oulun historiaan liittyvää kysymystä:

1. Missä (synnytys)sairaalassa (ja osoitteessa) oululaisvauvat syntyivät vv. 1963-1964 ja oliko tämä Oulun ainoa synnytyspaikka?
2. Missä kohtaa nykyisin sijaitsee Oulun Tuiran kaupunginosassa v. 1963 ollut osoite Huvilatie 6 A 18 ja mitä paikalla on nykyisin?
3. Mistä tai keneltä on saanut nimensä Oulussa Plaatansaaren ja kaupungin välillä virtaava Kallisenvirta?

Suuret kiitokset jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Synnytykset hoidettiin 1960-luvulla Oulussa Tuiranpuistossa sijainneessa sairaalassa. Synnytyslaitos valmistui vuonna 1925 ja se otettiin seuraavana vuonna käyttöön. Synnytyssairaalana paikka sai toimia Oulun yliopistollisen keskussairaalan tuloon asti, vuoteen 1975. Sairaala kuuluu kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen Tuiran rakennuskantaan. Lisäksi asiakaskommentissa kerrotaan, että Oulun diakonissalaitoksella on myös syntynyt oululaisvauvoja 1960-luvulla.

2. Tästä Google Mapsin kartasta voi katsoa, mitä paikalla jossa Huvilatie on 1960-luvulla sijainnut, on nykyään. Huvilatie on jäänyt tavallaan Merikoskenkadun rakentamisen alle:
http://goo.gl/maps/i6UL3

3. Ritva Toropaisen väitöskirja Oulun paikannimet (2005) kertoo, että nimi Kallisenvirta on johtuu sukunimestä Kallinen, joka on ollut Oulun kaupungin asukkaiden nimiluettelossa jo 1600-luvun alkupuolella. Virralle viettävää rinnettä on kutsuttu myös nimellä Kallisesbacke (Kallisenmäki). Kallisenvirran rannalla oli ennen vanhaan käsityöläisten verstaita.

7 ääntä

Kommentit

Vastauksessa sanottiin ainoaksi synnytyspaikaksi Oulun synnytyslaitos Tuirassa. Minä synnytin poikani 1966 Uudellakadulla olevassa Oulun Diakonissalaitoksella ODL:ssä.

Huvilatie 6 A 18 on todennäköisesti nykyinen Merikoskenkatu 6 A 18.

Synnyin itse Oulun Diakonissalaitoksella v. 1971.

Synnytin kuopukseni diakonissalaitoksella vuonna 1972, koska kaupungin synnytyslaitos oli silloin kiinni heinäkuun ajan.

Anoppini puheiden perusteella hänen 1953-61 syntyneet lapset ovat syntyneet osa Oulun lääninsairaalassa ja osa Oulun diakonissalaitoksella, mutta perheen kotikunta oli Haukipudas. 1951 syntynyt Mikko Alatalo kertoo syntyneensä Oulun Lääninsairaalassa, hänkään ei ollut oululainen vaan oli kiiminkiläinen.

Onko sana ” Nukkela” Oulun murretta, vai ihan vain Oululainen nimi tälle synnytyssairaalalle?
Nim. Nukkelassa syntynyt.

OULUN KAUPUNGIN HISTORIA (1919):
s. 155 Kallinen (Kalinen) Olof, joukossa sukunimiä, jotka tavattu Oulussa 1652 paloa ennen
s. 272 Olavi Kallinen, laivanomistaja, mainittu 1.6. 1668, Kulki Räävelissä.

(Samassa teoksessa liitekartta: ”Borgarens egentlige Namn som åker äga”:
(peltoja kaupungin ulkopuolella omistavien porvarien lista 1649: Olof Kallinen, palsta nro 13 kaupungin itäpuolella - nyk. Hupisaarten suunnassa?) Viljelystä 1 5/16 tynnyriä, heinää 1½ kuormaa (lass). Talon sijainti Oulun kaupunkialueella ei ilmene – sitä paitsi kaupunki paloi kolme vuotta myöhemmin 1652 ja sen pohjakaava uusittiin. Koska Plaatansaaren ja mantereen välillä oleva vesialue on edelleen Kallisenvirta, voi odottaa Olli Kallisen asuneen virran kaupunginpuoleisella rannalla? Puhutaan myös Kallisentörmästä ja Kallisenmäestä.