Minulla olisi kirjoja, joita haluaisin lahjoittaa. Osa on tavallisia romaaneja, mutta osa on isäni vanhoja, 50- ja 60-luvun, isoja ja kovakantisia…

Kysytty

Hei,

Minulla olisi kirjoja, joita haluaisin lahjoittaa. Osa on tavallisia romaaneja, mutta osa on isäni vanhoja, 50- ja 60-luvun, isoja ja kovakantisia laivanrakennustekniikkaa/matematiikkaa käsitteleviä kirjoja, jotka ovat pääsääntöisesti saksankielisiä (voisi olla kiinnostavia esim TKK:lle).

Onko mikään taho/paikka, mihin voisin nuo kirjat tuoda?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit ensin kysyä lähikirjastostasi, ollaanko siellä kiinnostuneita kirjoistasi. Kannattaa ensin kysyä ennen kuin lähtee kuljettamaan kirjoja, mikäli niitä on paljon. Voit tehdä listan lahjoitettavista kirjoista, jolloin kirjastonhoitaja näkee nopeammin, onko niille kirjastossa tarvetta.

Kirjastoilla on oikeus päättää, mitä ne tekevät lahjoitetulla aineistolla. Aina ei lahjoitettu aineisto päädy hyllyihin, vaan niitä joudutaan heittämään pois. Toisinaan lahjoituskirjat ovat liian huonokuntoisia, toisinaan kirjastoilla on jo kyseiset kirjat eikä uusille ole tarvetta. Tämä karsinta teettää lisätyötä henkilökunnalle, ja siksi olisi hyvä etukäteen tiedustella tilannetta. Huonokuntoisia kirjoja ei kannata lahjoittaa kirjastoon.

50- ja 60-luvun tekniikkaa tai matematiikkaa käsittelevät saksankieliset kirjat eivät sovi yleiseen kirjastoon. Ne ovat todennäköisesti sisällöltään jo liian vanhentuneita.

Voit kysyä TKK:n kirjastosta, ollaanko siellä kiinnostuneita vanhoista tekniikan ja matematiikan kirjoista. Oheisesta linkistä löytyvät kirjaston yhteystiedot:
http://lib.tkk.fi/fi/yhteystiedot/

Monissa kirjastoissa on myös kirjojen kierrätyspiste, johon asiakkaat voivat tuoda kirjojaan ja josta muut asiakkaat voivat ilmaiseksi ottaa kiinnostavia kirjoja. Voit käydä tarkistamassa, onko lähikirjastossasi tällainen tuo ja vie -piste. Espoossa ainakin Sellon kirjastossa ja kirjasto Omenassa on sellainen.

Kirjastoja parempia lahjoituskohteita saattavat olla kierrätyskeskukset tai Fidan lähetystorit. Kirjoja voi myös myydä antikvariaatteihin. Jokin antikvariaatti saattaisi olla kiinnostunut vanhoista tekniikan ja matematiikan kirjoista. Voit myös myydä niitä Huuto.netissä. http://www.huuto.net/fi/

Ohessa linkki pääkaupunkiseudun kierrätyskeskuksiin. Tavaraa tullaan noutamaan kodista maksutta.

http://www.pkskierke.fi/kaupat

Fidan myymälät löydät tästä linkistä:
http://www.fida.info/fi/fida_lahetystorit/myymalat/?id=78