Munkkiniemen sivukirjaston sijainnit?

Kysytty

Hei! Minua kiinnostaa historia. Koskahan Munkkiniemen sivukirjasto muutti pois entisestä Palokunnan talosta omaan taloon? Koska se mahtoi aloittaa Palokunnan talossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Munkkiniemen kirjasto toimi aikaisemmin Munkkiniemen palokunnantalolla, jossa oli myös monia muita hallinnollisia toimintoja kuten valtuustosali ja poliisilaitos. Itse talo rakennettiin vuonna 1931.

Munkkiniemen kirjasto perustettiin heti seuraavana vuonna 1932, ja samaan aikaan syntyi myös Lauttasaaren kirjasto. Vuoden 1934 lopussa kirjastoilla oli yhteensä 1 1171 nidettä ja molemmilla oma johtokuntansa ja kirjastonhoitajansa. Munkkiniemi oli silloin osa Huopalahden kuntaa, joka liitettiin Helsinkiin 1946.

Kaija Hackzellin teos Rakas vanha Munkkiniemi kertoo, että kirjasto sai oman rakennuksen vasta 1989. Vanha Palokunnantalo toimii nyt nuorisotalona.

Tässä vastauksen pohjana käytettyjä lähteitä:

Hackzell, Kaija: Rakas vanha Munkkiniemi (Helsingin Sanomat, 2001)

Laakso, Mikko: Kansanvalistajasta kansalaisten olohuoneeksi: Helsingin kaupunginkirjasto 1940-2005 (Helsingin kaupunginkirjasto, 2010)

Harvia, Yrjö: Helsingin esikaupunkiliitos. Toinen nide. Erikoisselvitykset. (Helsingin kaupunki, 1936)

Lauttasaaren kirjaston historiaa. http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Lauttasaaren_kirjasto/…

Munkkiniemenkentän historiaselvitys ja kehittämisperiaatteet (Helsingin kaupungin liikuntavirasto, 2013) https://docplayer.fi/8601551-Munkkiniemenkentan-historiaselvitys-ja-keh…