Otsikko
Minkämaalainen mahtaa todennäköisimmin olla sukunimi Bal? Mummoni äiti oli omaa sukuaan ja syntynyt Sysmässä 1800-luvun keskivaiheilla. Kiitos!

Kysytty

Hei! Minkämaalainen mahtaa todennäköisimmin olla sukunimi Bal? Mummoni äiti oli omaa sukuaan ja syntynyt Sysmässä 1800-luvun keskivaiheilla. Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun mukaan Bal-sukunimi on tai on ollut alle 40 henkilöllä. Nimien lukumäärät löytyvät henkilöistä, jotka on rekisteröity Suomen väestötietojärjestelmään.

http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/default.asp?L=1

Suomalaisissa sukunimihakemistoissa nimeä ei ole. Bal on sukunimenä varsin monissa maissa: ilmeisesti ainakin Afganistanissa, Turkissa, Intiassa, Ranskassa ja Hollannissa:

http://www.houseofnames.com/Bal-history?A=54323-292

http://en.wikipedia.org/wiki/Bal

Nimen perusteella ei siis voi suoraan päätellä, mistä jonkun nimen haltijan nimi on peräisin. Sukututkimuksen avulla voi toivon mukaan selvittää, mistä maasta nimi on Suomeen tullut.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hiski-tietokannasta löytyy tosiaan Sysmästä 1845 vihitty mies nimeltä Johan Henrik Bal. Siinä vaiheessa nimen perässä on vielä kysymysmerkki, ikään kuin nimestä saattaisi puuttua jotain. Perheen lasten kohdalla, joita lienee ollut ainakin 2 tyttöä, ei enää ole epävarmuutta nimessä, se on vain Bal.
1800-luvulla vilahtaa myös Tammelassa sotilas Bal, jonka nimessä on myös kysymysmerkki. Miehestä ei löydy muuta.
Hartolassa on kuollut 1823 tuntemattomaan sairauteen pikkuvauva Card Gustaf Bal, jonka nimen lisäviittauksista saattaisi päätellä, että kyseessä olisi sotilaan lapsi. Sotilassukujen tutkimus on haastava tehtävä, eikä palvelusväen tai maatyöläistenkään kohdalla aina ole helppoa, mutta sysmäläisen perheen tapaus saattaa hyvinkin johtaa tulokseen, kun on jo tieto henkilöstä, johon nimi päättyy. Lähtökohtaan pääsee tosiaan vain tekemällä sukututkimusta taaksepäin ja tarvittaessa käyttämällä muitakin asiakirjoja kuin perinteisiä kirkonkirjoja. Paikkakunnalle muualta tupsahtaneet miehetkin ovat toisinaan jäljitettävissä.
Vanhojen asiakirjojen kautta saatetaan todentaa henkilö, jonka nimi on ehkä kirjoitettu väärin tai kuten sotilaillekin tehtiin, annettu uusi nimi jossain vaiheessa.