Minkälaisia artikkeleita löytyy Suomen ev-lut kirkon ja suomen helluntaiherätyksen välisessä dialogiassa 1980 ja 1990 luvun aikana?

Kysytty

Minkälaisia artikkeleita löytyy Suomen ev-lut kirkon ja suomen helluntaiherätyksen välisessä dialogiassa 1980 ja 1990 luvun aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen evankelis-luterilainen kirkko ja Suomen helluntaiherätys kävivät virallisia neuvotteluja vuosina 1987-1989. Neuvottelujen tuloksena julkaistiin 46-sivuinen "Päätösasiakirja : Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen helluntaiherätyksen viralliset neuvottelut" (ISBN 951-606-125-7). Neuvotteluista on esittänyt kokonaisarvion Risto A. Ahonen Teologisessa aikakauskirjassa (=TA) 1990, nro 2, s. 126-128. Neuvotteluihin liittyviä artikkeleita ovat kaiketi myös seuraavat: Helluntailiikkeen synty ja siihen vaikuttaneet tekijät / Risto A. Ahonen, TA 1987, nro 5, s. 391-400 ; Teologian tehtävä ja tärkeät teemat / Valtter Luoto, TA 1990, nro 6, s. 493-494 ; Valtion suhde uskontoon ja uskonnollisiin yhteisöihin / Valtter Luoto, TA 1992, nro 1, s. 28-32. Ilmoituksestanne päätellen tunnette Veli-Matti Kärkkäisen samassa lehdessä v. 1998-2000 julkaisemat artikkelit helluntalaisuudesta ja sen ekumeenista suhteista sekä hänen väitöskirjansa "Spiritus ubi vult spirat : pneumatology in Roman Catholic-Pentecostal dialogue" (ISBN 951-9047-48-4), jossa siinäkin saattaa olla viitteitä myön Suomessa käydyistä keskusteluista. Neuvotteluihin osallistuneista ovat ainakin piispa Sariola ja päätoimittaja Valtter Luoto julkaisseet musitelmansa (Kipua ja siunausta : muistikuvia matkan varrelta / Yrjö Sariola, ISBN 951-622-794-5 ; Luottamuksella / Valtter Luoto, ISBN 951-606-402-7). Luulisin, että helluntailiikkeen omista lehdistä noilta vuosilta (Ristin voitto, Hyvä sanoma yms.) sekä Suomen ekumeenisen neuvoston (http://www.credo.fi/ekumenia/) Näköala-lehdestä sekä Suomen vapaan kristillisyyden neuvoston (http://www.svkn.fi) julkaisuista voisi löytyä lisää. Valitettavasti nämä julkaisut eivät kuulu indeksien sisältämien lehtien joukkoon.