Miksi mm. helluntaiseurakunnat päättivät perustaa uskonnollisen yhdyskunnan, eli helluntaikirkon? Johtuneeko se siitä että he halusivat rahallista…

Kysytty

Miksi mm. helluntaiseurakunnat päättivät perustaa uskonnollisen yhdyskunnan, eli helluntaikirkon? Johtuneeko se siitä että he halusivat rahallista valtionavustusta? Saavatko he sellaista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luultavasti on todettu, että aikaisempi periaate jonka mukaan jokainen erillinen seurakunta oli täysin itsenäinen, ei välttämättä kaikissa tilanteissa ole osoittautunut tarkoituksenmukaisimmaksi.

Käytännön hyötynä on ainakin se, että Avioliittolain 14 § mukaan oikeus vihkiä avioliittoon voidaan myöntää vain rekisteröidylle uskonnolliselle yhdyskunnalle. Helluntaiseurakuntien perinteinen yhdistysmuoto ei olisi antanut tähän mahdollisuutta.

Rekisteröidyt uskonnolliset yhdyskunnat voivat anoa Opetus- ja kulttuuriministeriöltä taloudellista avustusta, määräraha on yhteensä ollut vuosittain 200 000 euroa.
Helluntaikirkko on saanut tästä seuraavia avustuksia:
2009 - 21 508 euroa
2010 - 22 079 euroa
2011 - 27 937 euroa
2012 - 25 825 euroa
2013 - 25 047,88 euroa

http://www.minedu.fi/OPM/Kirkollisasiat/rahoitus_ja_avustukset/yhdistys…

Helluntalaisseurakunnilla lienee ollut aikaisemmin ja on kai edelleen mahdollisuus saada valtiolta myös harkinnanvaraista taloudellista avustusta erilaisiin sosiaalisiin, koulutuksellisiin ja kehitysyhteistyön projekteihin.