Minkälainen on sarjakuvien tilanne kirjastoissa nykyään?

Kysytty

Minkälainen on sarjakuvien tilanne kirjastoissa nykyään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei ole olemassa tutkimusta, jossa käytäisiin kattavasti läpi sarjakuvien asemaa kirjastoissa, joten voin tässä kertoa vain Turun kaupunginkirjaston, lähinnä pääkirjaston aikuistenosaston, käytännöistä ja toimintaperiaatteista.

Turun kaupunginkirjastoon pyritään hankkimaan kattavasti ilmestyvät suomenkieliset sarjakuvat. Niitä hankitaan pääkirjastoon 1-4 kpl / nimeke, oletetusta kysynnästä riippuen. Sarjakuvia hankitaan myös muilla kielillä, lähinnä ruotsiksi ja englanniksi. Sarjakuvia hankitaan myös lähikirjastoihin. Sarjakuvia lainataan vilkkaasti.

Kirjastosta on mahdollista löytää myös vanhempia sarjakuvia, koska niitä on varastoitu. Kirjastossa on myös sarjakuvan tutkimukseen liittyvää aineistoa.

Kun vanhan pääkirjastorakennuksen peruskorjaus valmistuu, suunnitelmien mukaan v. 2008, ja uusi kirjallisuus-osasto aloittaa toimintansa, sarjakuvat saadaan nykyistä paremmin esiin niille suunniteltavissa hyllyissä. Silloin meillä on toivottavasti myös enemmän aikaa paneutua sarjakuviin ja lisätä omaa asiantuntemustamme.

Lisää kirjastoista ja sarjakuvista voi lukea mm. näistä artikkeleista:
Ville Hänninen: ”Sarjakuvakulttuuria pitää tallentaa tuleville sukupolville.” – Kirjastolehti 2006/3, s. 26-27
Sarjakuva kirjastossa – lempilapsi vai lapsipuoli? – Sarjainfo 2004/4, s. 13
Heikki Jokinen: Sarjakuva kirjastossa: lehtolapsesta perheenjäseneksi. – Kirjastolehti 1997/4, s. 128-9.