Minkä ikäisille goosebumps- kirjat on tarkoitettu? Olen ostamassa joululahjaksi ko. kirjaa ja haluaisin tietää, minkä ikäisille ovat soveliasta luettavaa.

Kysytty

Minkä ikäisille goosebumps- kirjat on tarkoitettu? Olen ostamassa joululahjaksi ko. kirjaa ja haluaisin tietää, minkä ikäisille ovat soveliasta luettavaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi herätti keskustelua kirjastomme lastenosaston työntekijöiden keskuudessa, ja leikillisesti joku tokaisikin, etteivät Goosebumpsit ole soveliaita minkään ikäisille lukijoille. No, emmehän me aivan näin tiukkapipoja ole. Kirjojen sankarit ovat siinä 12-vuotiaita, joten ehkä paras kohderyhmä on kahdentoista molemmin puolin, mutta nuorempienkin tiedetään lukevan Goosebumpseja. Olennaisempaa on ehkä tietää jotain lahjan saajan persoonallisuudesta, nauttiiko hän kauhusta ja jännityksestä vai pitääkö enemmän toisenlaisista aiheista.

Epäilyksiä sarja on herättänyt mm. ahdistavien aiheittensa takia, ja siksi, että aina tarina ei pääty onnellisesti eikä paha saa palkkaansa. Kirjat ovat kuitenkin kirjastoissa todella ahkerasti lainattuja ja sarja on maailmalla kaikkien aikojen myydyin nuorten kauhusarja. Sarjan kirjoittajan R.L. Stinen katsotaan olevan nykyajan Enid Blyton, joka on saanut kirjojen ääreen sellaisiakin lapsia, joita lukeminen ei aikaisemmin ole kiinnostanut. Kauhujuttujen kautta lapset voivat ehkä myös oppia hallitsemaan pelkojaan. R. L. Stinestä löytyy kiinnostava kirjailijaesittely myös Mervi Kosken kirjasta Ulkomaisia nuortenkertojia 1 : Goosebumpsien kauhusta Tylypahkan taikaan. Helsinki : BTJ Kirjastopalvelu, 2001.