Saavatko lapset lainata aikuistenkirjoja?

Kysytty

Minkä ikäisenä lapsi saa kirjastokortin?
Onko lasten korteissa rajoituksia, jotka estävät heitä lainaamasta aikuisten kirjoja lainausautomaatilla?
Onko jotain yleisesti ohjeistettua ikärajaa, jonka jälkeen lapsi voi lainata aikuisten kirjoja?
Entä onko kirjastoja tai kirjastonhoitajia, jotka oma-aloitteisesti laittavat tällaisia ikärajoja?
Kysyn yleisesti. Tämä ei liity kotikuntani kirjastoon (toivottavasti ei).

Vastaus

Vastattu

Joidenkin kirjastojen käyttösäännöissä voi olla ikäraja kirjastokortin saamiselle, mutta esimerkiksi pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoissa sellaista ei ole, joskin alle 15-vuotias tarvitsee korttiinsa huoltajan vastuuhenkilöksi. Periaatteessa siis hyvin pienikin lapsi voi saada oman kirjastokortin, ja kirjastoissa on tarjolla pienille tarkoitettuja kovasivuisia kuvakirjoja ja muuta pieniäkin lapsia kiinnostavaa materiaalia. Asia kannattaa kuitenkin tarkistaa oman kirjaston käyttösäännöistä.

En ole kuullut, että lasten kirjastokorteissa olisi rajoituksia kirja-aineiston lainaamiseen. Kirjoissa ei ole myöskään olemassa sellaista ikärajajärjestelmää kuin elokuvissa, tv-ohjelmissa ja digitaalisissa peleissä, joten kirjojen ikäluokittaminen olisi melkoisen hankala tehtävä millekään kirjastolle. Tällainen ikäraja kun pitäisi syöttää jokaisen kirjan kohdalla kirjastojärjestelmään, jotta lainausautomaatti voisi estää liian nuorien lainaamisen. Kirjojen ei yleisesti katsota voivan olla lapsille niin vahingollisia kuin audiovisuaalinen aineisto.

Sen sijaan edellä mainituissa kuvaohjelmissa ikärajat ovat olemassa, ja kirjastot noudattavat niitä. Koska kaikille kuvaohjelmille on määritelty etukäteen ikäraja, se on helppo laittaa kirjastojärjestelmään, jolloin liian nuoren kortilla automaatti estää lainaamisen. Kuvaohjelmien ikärajoista löytyy tietoa osoitteesta https://www.kavi.fi/fi/meku/ikarajat.

Menneistä ajoista olen kuullut kertomuksia, että joku yksittäinen kirjastonhoitaja on kieltänyt aikuistenaineiston lainaamisen lapselta tai että se on ollut jopa sääntöjen mukaan kiellettyä lapsen kortilla. Nykypäivinä en ole ainakaan itse sellaiseen törmännyt, ja sellainen toiminta saattaisi olla arveluttavaa käyttösääntöjen näkökulmasta, jos lainaamista ei ole niissä erikseen kielletty.