Haluaisin tietooni mahdollisimman monta nimikettä kirjoja, joissa on 1) kahden rinnakkaisen todellisuuden rakenne, joka olisi haarautunut 2) päähenkilön…

Kysytty

Haluaisin tietooni mahdollisimman monta nimikettä kirjoja, joissa on 1) kahden rinnakkaisen todellisuuden rakenne, joka olisi haarautunut 2) päähenkilön tekemän valinnan perusteella. Esimerkki tällaisesta on Lionel Shriverin "post-birthday world" (2007). Olennaista on nimenomaan päätöksenteon keskeisyys. Toivottavasti löytyy edes jotain :) itse olen etsinyt ja etsinyt... ja tosiaan aikakaudella tai muullakaan ei ole väliä, kunhan rinnakkaistodellisuuden syntymä johtuu päähenkilön valinnasta jonkin asian suhteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia kollegojeni ehdotuksia:

- Diana Gabaldonin Matkantekijä-sarja. Sarjassa päähenkilö Claire matkaa menneisyyden ja kirjan nykyisyyden välillä oman valintansa mukaan.

- Laini Taylorin Karou, savun tytär sekä sen jatko-osa

- Haruki Murakami  - 1Q84. Todellisuus haarautuu kahdeksi vuonna 1984. Henkilökohtaisillakin valinnoilla lienee merkitystä tähän haarautumiseen.

- Neil Gaiman - Neverwhere.  Ainakin toisenlaisen todellisuuden löytymiseen vaikuttaa päähenkilön valinta lähteä tutkimaan asiaa.

 - China Miéville - Toiset (The City and the City). Tarinassa on kaksi kaupunkia, jotka erikoisella tavalla ovat yhtä aikaa olemassa päällekkäin, ja ihmiset ikään kuin päättävät olla huomaamatta toista kaupunkia.

- Kate Atkinsonin Elämä elämältä. Siinä perusasetelma on "mutta entä jos..." Osaksi on kyse ihmisen omasta valinnasta, mutta osaksi myös olosuhteiden asettumisesta. Samoja asioita kerrotaan uudelleen pienin, mutta ratkaisevin muutoksin riippuen siitä, mitä joku päätti tehdä tai jopa millainen sää oli.