Hannu Salaman runo Suomen Kuvalehdessä

Kysytty

Minä etsin sellaista Suomen Kuvalehteä (en edes tiedä vuosikymmentä tai vuotta), jossa olisi julkaistu Hannu Salaman runo. Kyse oli sellaisesta runosta, joka oli todellisuudessa jonkun toisen kirjoittama, mutta Salama oli sen jäljentänyt johonkin muistikirjaansa nuorena ja myöhemmin luuli omakseen ja julkaisi sen sitten. Miten ihmeessä pystyn tätä hakemaan näillä tiedoilla?

Tiedän, että joko Iltasanomissa tai Iltalehdessä oli viimeisen kymmenen vuoden sisällä "tapahtui 20 vuotta sitten" -tyyppisellä palstalla juttu tästä Salama-tapauksesta, mutta tätäkään lehteä minulla ei ole tiedossa.

Olisin iloinen, jos voisitte auttaa asiassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilta-Sanomissa on julkaistu 6.2.1975 uutinen, jonka mukaan "Suomen kuvalehdessä julkaistiin viime viikolla Salaman nimissä jo vuonna 1945 painettu Tauno Penttisen runo". Vuonna 1975 helmikuun 6. päivä on ollut viikon 6 torstai. Oletettavasti siis kyseinen Kuvalehden numero on siis numero 5/1975, joka on ilmestynyt 31.1.1975. Kannessa ainakin luvataan "Neljä Hannu Salaman runoa".

Suomen kuvalehden sivuilta (https://suomenkuvalehti.fi/) löytyvät digitaalisessa muodossa kaikki lehden numerot vuodesta 1916, mutta niihin on käyttöoikeus vain lehden Digipalvelun tilaajilla.

Suomen kuvalehden vanhat vuosikerrat löytyvät Varastokirjastosta (http://www.varastokirjasto.fi/fi/), joka toimittaa artikkelikopiota kaukopalveluna kirjastoille. Kaukopalvelumahdollisuutta ja sen mahdollisia kustannuksia voitte tiedustella omasta kirjastostanne.