Otsikko
Miltä ajalta on peräisin laulu: "Neito ja kuolema", joka tunnetaan myös nimellä "Kuoleman viikatemies"? Kenen sanat ja sävelmä?

Kysytty

Miltä ajalta on peräisin laulu: "Neito ja kuolema", joka tunnetaan myös nimellä "Kuoleman viikatemies"?
Kenen sanat ja sävelmä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulu on kansanlaulu, sen tekijöitä ei tiedetä. Laulu esiintyy julkaisuissa monilla eri nimillä, esim. "Neito ja kuolema", "Kuoleman viikatemies", "Tuonelan viikatemies" "Tuonen viikatemies" ja "Viikatemies". Sekä laulun sanoista että melodiasta on julkaisuissa useita erilaisia versioita.

Ilpo Saunion ja Timo Tuovisen julkaisussa laulu on nimellä "Viikatemies" (sanat, melodianuotinnos, sointumerkit). Laulu on sijoitettu otsikon "Vuosi 1918" alle, mikä viittaa siihen, että laulu on kuulunut vankileirilauluihin, jotka levisivät sekä käsin kirjoitettuina että suusta suuhun ja jotka usein lainasivat sävelensä ja aiheensa vanhemmista kansanlauluista. "Viikatemies" alkaa: "Jääaavikon aukean laitaan käy kuoleman viikatemies". Säkeistöjä on kahdeksan. Saunio on koostanut tekstin kolmesta eri lähteestä: "kokelas Kosti Jäppisen alikersantti Yrjö Niskasen lauluvihkoon Sorvalin kasarmilla Viipurissa pääsiäisenä 1925 kirjoittamasta versiosta, tamperelaisen Emma Moision lauluvihosta 30.6.1925 ja entisen karkkilalaisen Eino Halmeen Helsingissä 1977 laulamasta versiosta". Melodia on Halmeen laulamassa muodossa ja vähän erilainen kuin Hortto Kaalon levyttämässä versiossa "Neito ja kuolema", joka alkaa: "Tuonne synkimpään aavikon laitaan ajoi kuoleman viikatemies". Hortto Kaalon versiossa on vain viisi säkeistöä eli siinä tarina jää kesken.

Saunion ja Tuovisen julkaisun aineisto perustuu laajaan työväenlaulujen keräykseen, joka käynnistyi vuonna 1976. Myös aiemmin kerätty arkistomateriaali oli kerääjien käytössä. Usein suullisena perintönä talteen saaduista lauluista löytyi erilaisia versioita esimerkiksi vanhoista laulukirjoista, arkkiveisuista ja ohjelmamonisteista. Kansanperinteeseen pohjautuvia eri lähteistä saatuja toisistaan hieman poikkeavia tekstiversioita on julkaisussa yhdistetty loogiseksi kokonaisuudeksi.

Lähde:

Saunio, Ilpo: Edestä aattehen : suomalaisia työväenlauluja 1890-1938 / Ilpo Saunio, Timo Tuovinen (Tammi, 1978)