Milloin siviilipalvelus suoritetaan? (jos aikoo suorittaa siviilipalveluksen eikä asepalvelusta ja jos aikoo mennä lukion jälkeen yliopistoon.)

Kysytty

Milloin siviilipalvelus suoritetaan? (jos aikoo suorittaa siviilipalveluksen eikä asepalvelusta ja jos aikoo mennä lukion jälkeen yliopistoon.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Siviilipalvelus suoritetaan periaatteessa kutsuntojen jälkeen, mutta suorittamiseen voi anoa lykkäystä samalla tavalla kuin varusmiespalveluksen suorittamiseen. Päätoiminen opiskelu on pätevä syy saada lykkäystä siviilipalveluksen suorittamiseen. Lykkäysanomus tehdään kirjallisesti siviilipalveluskeskukseen, ja liitteeksi pitää laittaa todistus opiskelusta.

Lykkäystä tarvittaessa hakea myöhemmin lisää esimerkiksi opintojen jatkuessa, mutta takarajana on sen vuoden loppu, jolloin täyttää 28 vuotta. Siviilipalvelusvelvollisuus loppuu sen vuoden lopussa, jolloin täyttää 30 vuotta.

Siviilipalveluksesta löytyy lisää tietoa siviilipalvelukeskuksen sivuilta osoitteesta http://www.sivarikeskus.fi/tietoa.php.