Tiedetäänkö hiivan historiasta, miten ja missä sitä on käytetty ensimmäisiä kertoja? Kiitän samalla erinomaisesta sivustostanne, seuraan sitä mielenkiinnolla!

Kysytty

Hei! Tiedetäänkö hiivan historiasta, miten ja missä sitä on käytetty ensimmäisiä kertoja? Kiitän samalla erinomaisesta sivustostanne, seuraan sitä mielenkiinnolla!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hiivan historiasta tiedetään kyllä. Hiivan käyttö leivonnassa yltää kauas Rooman aikakaudelle, jolloin Galliassa ja Espanjassa tiedetään käytetyn oluen vaahtoa leivän nostatukseen. Nykyhiivan historia alkaa Keski-Euroopasta 1700-luvulta, jolloin leivinhiivaa opittiin tekemään oluen valmistuksen sivutuotteena.

Lue lisää hiivan historiasta teoksesta: Olli Vehviläinen, Hiivan historia. Suomen leivinhiivateollisuuden vaiheet 1885-1970, 1970.

13 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Näin pienenä lisävinkkinä, Heston Blumenthalin sarjan "Heston's Great British Food" toisen kauden päättäneessä jaksossa käsiteltiin iltapäiväteen yhteydessä nautittuja leivonnaisia ja siten esille tuli myös hiiva ja etenkin tavat joita käytettiin leipomisessa ennen hiivaa (mm. kauriin sarvista jauhettua jauhetta) :)

http://www.tvrage.com/shows/id-39060/episodes/1065558709