Milloin pankkiautomaatit otettiin käyttöön koko maassa?

Kysytty

Milloin pankkiautomaatit otettiin käyttöön koko maassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maailman ensimmäinen pankkiautomaatti asennettiin Lontoon Enfieldiin 27. kesäkuuta 1967 - Suomen ensimmäinen pankkiautomaatti (silloin seteliautomaatti) avattiin 24.11.1971. Suomen Pankkiyhdistyksen edeltäjä Rahalaitosten neuvottelukunta teki päätöksen kahdeksan Bankomat-automaatin hankkimisesta pankkien yhteiseen käyttöön. 1980-luvun kuluessa nykyisenkaltaiset käteisautomaatit leviävät Suomeen eri pankkiryhmien asettamina ja tässä vaiheessa ne palvelevat vain kunkin pankkiryhmän omia asiakkaita.
Yhteen pankkiautomaattiverkkoon (Otto.käteisautomaattiverkko) siirryttiin Suomessa vuoden 2004 loppuun mennessä. Kaikki Suomessa toimivat täyden palvelun pankit ovat Automatian asiakkaita. Automatian omistajia ovat tasakolmanneksin Suomen suurimmat pankit Nordea, OP-ryhmä ja Sampo.

Lisää tietoa löytyy sivulta:
http://www.otto.fi/

12 ääntä

Kommentit

Vuonna 1979 me vaasalaiset pankkivirkailijat saimme tietää, että Helsingissä on jo seteliautomaatteja käteisnostoja varten. Melko pian niitä alkoi tulla Pohjanmaallekin, ja henkilökunta pantiin kilpailemaan automaatissa käytettävien korttien markkinoimisessa asiakkaille. Automaatit sijoitettiin yleisesti pankin sisäänkäynnin tuulikaappiin.

Kuvahaku?