Otsikko
Milloin Helsingin poikakoulut lopettivat toimintansa? Esim. Helsingin Toinen lyseo.

Kysytty

Milloin Helsingin poikakoulut lopettivat toimintansa? Esim. Helsingin Toinen lyseo.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin toinen lyseo oli Suomen viimeisiä poikakouluja, ja se lopetti toimintansa vuonna 1977. Nykyään se tunnetaan nimellä Helsingin kuvataidelukio (ent. Torkkelin lukio).

Viimeisimmätkin tyttö- ja poikakoulut lakkasivat Suomessa peruskoulu-uudistuksen myötä, joka alkoi vuonna 1971 ja kesti vuoteen 1977 saakka. Ennen kansakouluasetusta Helsingissä toimi kiertokouluja sekä mm. kirkollisia ja muita yksityisiä kouluja, kuten Aleksanterin kimnaasi, joka oli myös poikakoulu.

Lisätietoa Helsingin poikakouluista ja muistakin kouluista ennen peruskoulu-uudistusta löytyy esimerkiksi Urho Somerkiven teoksesta Helsingin kansakoulun historia

Lähteet:

Helsingin kuvataidelukion vuosikertomus 2016-2017
Wikipedia: Aleksanterin kimnaasi
Erja Sandbergin blogi

1 ääntä

Kommentit

Peruskoulu-uudistus alkoi 1971? Missä? Kokeilukouluja oli siellä täällä jo 60-luvun puolella, mutta tuttavapiirin kokemusten mukaan systemaattinen toteutus alkoi pohjoisimmissa kunnissa syksyllä 1972 ja laajeni sitten asteittain kohti etelärannikkoa.

Olisikohan kyse siitä, että hallinnollisesti uudistus alkoi esim. opettajakunnan nimityksillä siten, ettei se näkynyt koululaisille ja vanhemmille muuten kuin että oppikouluun ei enää tarvinnut pyrkiä.

Peruskoulu-uudistusta koskeva laki tuli voimaan jo 1970, mutta ensimmäiset kaksi vuotta varattiin suunnitteluun, ja kouluissa siirtyminen alkoi 1972.