Milloin ensimmäinen pöytälamppu keksittiin?

Kysytty

milloin ensimmäinen pöytälamppu keksittiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keinotekoisen valon historia on pitkä. Jo esihistorialliset ihmiset käyttivät alkeellisia lamppuja luolien valaisemiseen. Nämä lamput oli täytetty rasvalla, ja ne oli tehty esimerkiksi kivestä, simpukankuorista tai sarvista. Tämän lampun paranneltu versio, öljylamppu, oli käytössä pitkään myös Suomessa. Kaasulampun ja sähkölampun keksiminen muuttivat lamppuja jälleen.

Valaisimen pitäminen pöydällä tai sellaisen tapaisen esineen päällä lienee myös varsin vanha tapa. Lienee siis mahdotonta saada selville, koska ihminen on ensimmäisen kerran alkanut säilyttää valaisinta pöydällä.

Keinovalon historiaa löytyy vaikkapa alta löytyvien lähteiden avulla: Liisa Halosen ja Marjukka Eloholman artikkeli Keinovalon historia ja Riia Ruotsalaisen AMK-opinnäytetyö Helmiseitti oksalla - valaisin konseptin suunnittelu:

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/kokoelmat?p_p_id=Article_WAR_DL6_…

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/100847/Ruotsalainen_Riia…